Start > Körkortsforum > Utfart vid cirkulationsplats

Utfart vid cirkulationsplats

Gäst 2020-09-25 21:07 ! Citera #
Om man placerar sig i ytterfilen i tvåfilig rondell måste då kolla döda vinkeln varje gång man passerar en utfart i rondellen för att t ex se till att bilarna i innerfilen ska köra ut? Jag skulle åka rakt i rondellen och låg i den högra filen men inspektören tyckte att jag skulle ha koll på bilarna i det vänstra körfältet som kör ut från rondellen.... detta var nog de konstigaste jag hört och vill veta om det stämmer?
Gäst 2020-09-25 22:48 ! Citera #
Ja varför inte, bra att ha koll på bilen som kör precis bredvid dig i alla situationer även i rondell. Sen att det faktum att bilen i innerfilen blir vållande vid trafikolycka när den byter körfält för att köra ut ur rondellen behöver inte betyda att du helt kan skita i vad den gör. Ha koll och försök undvika en olycka så gott du kan :) Så ja det kan väl vara smart att ta en titt om bilen i innerfilen kör vettigt eller är på väg att mosa dig, man vet ju aldrig :x

Senaste foruminläggen

Rubrik
4
I dag 14:32
3
I dag 14:28
2
I dag 13:33
3
I dag 12:06
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor