Korsande körbana och 10-metersregeln
Har fått en bot. Jag parkerade på en huvudväg och framför mig går en väg in till höger som börjar med ett övergångsställe. Då undrar jag om 10-metersregeln och korsande utav körbana betyder att jag inte får stå på raksträckan innan avtagsvägen till höger om det inte är 10 meter till svängen? Vad är definitionen korsande körbana?
Tacksam om någon vet bättre än jag och kan förklara.
Saxxat lite text.
Som förklarar detta tydligt.
Du får inte stanna eller parkera på ett övergångs ställe eller närmare än 10 meter före ett övergångsställe. Du får inte stanna eller parkera i en vägkorsning eller närmare än 10 meterfrån den korsande körbanans närmaste ytterkant.
Det var kanske för att du stod närmare än 10m från korsningen? Trevägskorsning (väg in till höger) räknas ju också till den regeln
Enligt lag måste man stanna eller parkera minst 10 meter ifrån den korsande körbanans närmaste ytterkant. Med ”korsande körbanans närmaste ytterkant” menas normalt den närmaste trottoarkanten.
Själv har jag fått en bot på 9.5m från förlängningen av korsningen på motsatt sida i en t-korsning. Jag kommer alltså från högra taket i T:et. I mitt fall vore det ganska intressant att reda ut exakt var den korsande vägbanan går. Ifall jag ska dra linjen till andra sidan vägen (där korsningen finns) så är jag nog 12m ifrån. På min sida finns ju ingen ”korsande väg”. Eller är den korsande vägbanan den väg en stor lastbil skulle ta ifall den kommer från T:ets ben och ska svänga vänster? Även då skulle jag nog klara 10m. Mot vilken punkt ska jag mäta?
Senaste foruminläggen
Rubrik