Start > Körkortsforum > När sätta ut varningstriangeln…

När sätta ut varningstriangeln?

Gäst 2010-05-15 11:40 ! Citera #
Hej!

I boken står det att man ska sätta ut varningstriangeln om hastigheten överskrider 50km/h.
Men har hört att dom har ändrat det till 60km/h nu?

Min bok är ifrån 2009, har dom ändrat det nu under 2010? Eller är det felaktigt?

Mvh
hannsa 2010-05-18 19:25 ! Citera #
Förmodligen ska man sätta ut varningstriangeln. Det hade jag gjort iallafall.

Det viktigaste i trafiken är att vara tydlig, så hade jag hamnat i en sådan sits hade jag satt ut varningstriangeln i vilket fall som helst. Alltså att det kvittar vilken hastighet vägen har för det kan ändå vara bra att visa varför bilen står där. Särskilt om den står på ett dumt ställe, som precis efter, eller i en kurva.
Gäst 2010-06-13 15:07 ! Citera #
Jag har fått övningsfrågor på samma fråga med två olika rätta svar. En gång var det 50, och en annan gång 60. Är också osäker. Hur är det egentligen. Är grundhastigheten ändrad, eller vad håller på att hända?
Johan_08 2010-06-15 00:50 ! Citera #
Enligt NTF.se så ska den placeras när hastigheten är 50km/h uppåt, där den syns bra och 50-100 meter innan.
MsEngel 2010-07-20 14:58 ! Citera #
Är det obligatoriskt att ha en varningstriangel i bilen? Vart köper man i så fall en sån?
tyra 2010-08-11 21:29 ! Citera #
Ja det är obligatoriskt..... man kan köpa dom på vilken mack som helst =)
Gäst 2010-09-05 17:53 ! Citera #
Personligen hade jag satt ut varningstriangel i vilket fall som helst! Bättre att vara på den säkra sidan! Tror inte du får böter eller något liknande om du gör det ;)
Gäst 2010-10-11 22:33 ! Citera #
Varningstriangeln ska placeras ca 100 m från bilen och man ska försöka förflytta bilen snabbast möjligt oavsätt hastighet.
Gäst 2012-09-29 11:04 ! Citera #
Har samma problem, men de har ändrat. Man måste använda den på vägar med minst 60km/h
Gäst 2012-09-29 13:06 ! Citera #
Gäst
Har samma problem, men de har ändrat. Man måste använda den på vägar med minst 60km/h

Lagstiftningen säger inget om 60 km/h:

57 § Föraren av ett fordon som ska vara utrustat med en varningstriangel ska sätta ut triangeln när fordonet på grund av en olyckshändelse, ett motorfel eller något liknande har blivit stående på körbanan eller vägrenen där den högsta tillåtna hastigheten är högre än 50 kilometer i timmen och där fordonet inte får stannas eller parkeras enligt 47 §, 53 § första stycket 4 eller 5 eller 9 kap. 1 eller 2 §. En varningstriangel ska sättas ut också när fordonet av något annat skäl har parkerats på en körbana och väderleksförhållandena eller andra omständigheter gör det svårt för andra förare att se fordonet i tid. Föraren ska också i övrigt genom utmärkning eller dylikt vidta de åtgärder som behövs för att varna andra trafikanter. Om ett fordon har blivit stående i en plankorsning och inte genast kan flyttas, ska föraren även vidta de åtgärder som behövs för fordonspassagerarnas säkerhet och för att varna förare av järnvägståg eller spårvagn.
Varningstriangeln ska vara av den typ som är föreskriven för fordonet och placeras på sådant avstånd från det uppställda fordonet och på sådant sätt att andra förare varnas i god tid. Förordning (2010:2037).

Senaste foruminläggen

Rubrik
3
I går 22:17
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov