Start > Körkortsforum > Uppkörning med social fobi, ti…

Uppkörning med social fobi, tips för att inte få panik?

Anonym 2020-09-16 18:43 ! Citera #
Hej!
Jag ska snart köra upp och undrar om någon har några tips för hur man ska hantera sin ångest under uppkörningen?
Jag har både ångest inför själva uppkörningen och inför att ha en helt främmande människa bredvid mig. Det går bra privat men när jag kört på trafikskolan en gång nu före uppkörningen så gick det helt åt helvete för att jag var så skakig. Jag körde för fort och gjorde flera småfel speciellt då i början utav lektionen. Till exempel kollade jag inte ens på hastighetsmätaren vilket jag gör väldigt ofta när jag kör privat. Det bara blev kaos i hjärnan och jag kunde inte tänka vilket är vad som brukar ske i sociala situationer för mig.
Det känns lite surt ifall man skulle kugga bara på att man inte kan hålla nerverna i styr så är det någon som har några bra tips på hur man ska tänka innan och under själva uppkörningen för att känna sig så lugn som möjligt?
Kanel 2020-09-16 18:53 ! Citera #
Hej, fattar känslan verkligen! Men jag läste ett superbra tips som var att det viktigaste är att göra små ramsor - när du blir nervös och märker det så kan du då tänka en ramsa, tex för förberedelse innan körfältsbyte hade jag: blicken, pilen, filen. (Kolla först, blinka sen, sen gå ut.) Vet att det låter töntigt, men fungerade för mig och fick mig att sluta ”gamla” efter rätt körbeteende när nerverna svek! Lycka till!!
Kanel 2020-09-16 18:54 ! Citera #
”famla” ;)
Gäst 2020-09-16 23:00 ! Citera #
Lösningen heter ”Kugga, och kom tillbaka mindre nervös / mer lack nästa gång” Den metoden använde jag mig av.
Annars kan du väl dra en lugnande tablett eller lite ”oregano” ;) på egen risk.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest