Start > Körkortsforum > Kan man lära in dessa saker på…

Kan man lära in dessa saker på en vecka?

Gäst 2020-09-14 15:18 ! Citera #
Min handledare sitter jämt helt tyst, har även bara varit negativ och sagt från början att jag säkerligen inte kommer klara av det speciellt bra. Han säger även att jag till exempel inte ska/behöver göra vissa saker trafikskolan lär ut. Detta har försvårat det mycket för mig och det kommer ju alltid vara så, någon annan handledare har jag inte eller ekonomin för att bara köra på körskola. Jag har nu bokat uppkörning om en vecka för jag har kört i ungefär två år. Jag bokade även in en körlektion på körskola och min trafiklärare sa då att jag kör för fort i korsningar där högerregeln gäller och att man bör köra i ca 10 km/h, jag körde runt 20. Det var även så att jag inte planerar min körning utan tvärbromsar alldeles före en cirkulationsplats men det tror jag berodde mest på bilen. Min handledare har en gammal och väldigt sliten bil som tar jättelång tid på sig att komma upp i hastighet så jag är van att trycka hårdare på gasen och när jag övningskör privat så saktar jag in rätt långt innan cirkulationsplatser men tror det blev så sen inbromsning på körskolan för att jag inte tänkte på hur mycket snabbare det gick i deras bil.. Min trafiklärare sa att han hade kuggat mig om det var en uppkörning. :( Men han bara behövde säga till en gång så rättade jag dessa misstag därför gjorde jag dem bara precis i början av lektionen ändå sa han att han hade det varit upp till honom så hade han sagt att jag behöver minst fem lektioner till, mindre beroende på hur snabbt jag lär mig. Det tyckte jag lät lite väl mycket? För jag vet att jag är snabblärd och dessa saker sitter redan nu. Min handledare har gått med på två lektioner till innan min uppkörning om en vecka och vi kör ofta rätt länge nu på sistone (2-3 timmar) och det blir ju sammanlagt lika mycket som fem lektioner på en trafikskola skulle bli i timmar. Sedan har jag även vissa småproblem som att jag blir osäker på vilken fil jag ska ta, men det kan jag egentligen. Det blir ofta krångel bara när jag kör med min handledare för han kan säga typ en meter före en korsning att jag ska svänga av åt ett visst håll eller åka till en viss ort och då hinner man ju inte med. Men vad tror ni, är detta saker något man kan öva in så det sitter på en vecka? Det andra fungerar bra med placering på vägen, avstånd till bilar, motorvägskörning, blinkers, parkering, ecodriving och backa runt hörn. Sådant kan jag.
Sanna 2020-09-14 21:21 ! Citera #
Känner igen detta . Min handledare sitter tyst och är det något man missar då blir han aggressiv . Kommunikationen mellan oss är kass han säger försent när eller var jag ska svänga . Du kommer nog klara av det tro på dig själv . Jag säger detta till dig men själv är jag väldigt osäker på min körning . Jag blir så stressad , har kuggat 5 gånger
Gäst 2020-09-14 23:59 ! Citera #
Haha fyfan säger jag bara. Men det går att ta kortet med dålig handledare också. Jag körde i 2 år med morsan, främst taxi åt henne då. Hon var riktigt kass på att köra bil. Jag kollade på massa lektioner på youtube istället och lärde mig på så sätt att köra som trafikverket vill att man ska köra. Använde den privata övningskörningen som mängdträning då och helt enkelt tid bakom ratten. Att du kör bil är ju i alla fall positivt. Du känner väl själv om du är redo för uppkörning eller ej. Är du osäker eller säker i trafiken? Du behöver inte vara felfri på en uppkörning bara säkerhetsmedveten. Med lite tur kan ju vem som helst klara en uppkörning, fast man kanske inte är helt säker på alla moment.
Sanna 2020-09-15 09:50 ! Citera #
Gäst! Jag kan köra i egentligen men kan inte prestera måste tro på mig själv lite . Sen har jag blivit kuggad för små saker men tror själv att det är svårare om man tar körkort privat vilket jag gör . Håll tummarna för mig några dagar kvar till uppkörning . Teorin går ut också känns väldigt surt att behöva göra om den. Ge mig tips snälla alla ni andra hur ska jag hålla mig lugn och lita mer på mig själv .
Gäst 2020-09-15 11:33 ! Citera #
Gäst!

Känner igen mig i din beskrivning. Min handledare satt helt tyst och enda gången han öppnade truten var gör att säga att jag gjorde fel och var för osäker.

Jag började då titta på Youtubefilmer från en sida som heter körförsiktigt.se. det är mycket bra! Dom visar exakt hur du ska placera bilen och hur du ska agera i olika trafiksituationer. Dom går också igenom säkerhetskontrollen väldigt bra.

När det var en vecka kvar till uppkörning tog tag två körlektioner på en körskola. Vi övade på allt möjligt men framförallt landsväg och backa runt hörn.

Och sen kom uppkörningen.. och den klarade jag på första försöket! Det jag vill ha sagt är att dammiga handledare har ingen koll på hur en uppkörning går till, dom kommer inte ihåg helt enkelt. Så tro på dig själv, det är fullt möjligt att Klara det!

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
3
I går 22:14
1
I går 22:12
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor