Start > Körkortsforum > Uppkörning i Järfälla!

Uppkörning i Järfälla!

Jenny 2020-09-10 18:09 ! Citera #
Är det någon här som har kört upp i Järfälla nyligen? Har ni några tips? Har uppkörning snart och är såååå nervös.
fati 2020-10-27 10:15 ! Citera #
Förvänta dig en rutt i hela järfälla. Tänk såhär nu.. en uppkörning är mellan 20 - 30 minuter, du har en utgångspunkt från trafikverket. Hur stor kan radien bli? max15 min från trafikverket och max 15 min tillbaka. räkna och klura på det.

Många av mina vänner har fått köra en del i barkarby ( mycket trafik ) men vet även folk som har hamnat i rondellen vid tensta för att åka mot sollentuna/vällingby/spånga. Poängen är att alla rutter är olika och du ska vara förbered för att kunna köra i alla miljöer.

Några kriterier som nästan är garanti på att dom kommer att testa dig på är:

• Backa runt hörn
• rondeller
• kluriga påfarter
• Trafikerade vägar med brist på vägmärken
• Vägar som KRÄVER planering av körning
• Vägar där du själv måste bedömma en rimlig hastighet trots hastighetsbegränsningen

Jag vet även att alla jag känner som gjort uppkörning i järfälla har fått backa in på en parkering.

Dessa finns det PROPPAT av i Järfälla. Ett starkt tips av erfarenhet, kör så fucking mycket i järfälla att du kan vägarna utantill. När du kan de utantill, fortsätt övningsköra så du inte missar en enda regel. Håll koll på vart högerregeln gäller och specifika trafikregler.

Men som sagt, syftet är inte att du ska fokusera på vad Järfällas instruktörer brukar göra, syftet är att du ska kunna allt som en instruktör kan be dig att göra. Oavsett hur stora oddsen är på att de gör det.

Visa inte dig som nonchalant på något sätt inför instrukören. Visa tydligt att du fattat hur och vad man ska göra.

EXEMPEL 1: även om du kan köra med en hand hur fucking bra som helst, använd den andra jävla handen bara domhär 30 minuterna.

EXEMPEL 2: Visa tydligt när du kontrollerar sikt, VRID huvudet när du kollar döda vinkeln, VRID huvudet när du tittar i backspegeln, VRID huvudet när du tittar i sidospeglarna. ALLTID visa tydligt dina avsikter och handlingar. och med detta pratar vi en snabb vridning, inte en så pass långsam att du missar något framför.

Det sista tips jag har, många instruktörer kan vara fula och testa dig på sätt som är orimligt.. Så om det står 80 på en skylt och instruktören säger kör 100, lär det vara ett test. Deras uppgift är att ge dig instruktioner om vart du ska åka och vilket typ av manöver du ska göra. Om de säger åt dig att köra på en väg och sedan hur snabbt du ska åka är det inget prov, då är det en körlektion. När du har matteprov säger läraren vad du ska räkna på men han visar inte hur du ska göra uträkningen ellerhur? Du är förare och det är ditt ansvar att hålla koll på trafikreglerna. Du är provelev och det är ditt ansvar att du vet hur man räknar ut talet. förstår du mitt tankesätt?

Som du kanske märker finns det en del som säger emot sig självt.. Sunt förnuft, tänk logiskt men läs även mellan raderna haha

Tänk på att det här min uppfattning grundat på min erfarenhet och jag kan absolut ha fel.

och nej jag har inte körkort ÄN.

Lycka till
Gäst 2020-10-27 10:48 ! Citera #
Var även beredd på att det kommer en fickparkering, jag råkade ut för det den 13 oktober.
Linn 2020-10-27 12:39 ! Citera #
Fati säger bra grejer men du behöver antagligen inte öva sååå mycket. Om du kan köra kan du köra var som helst. Jag hade uppkörning idag i Järfälla och blev godkänd på första försöket. Körde Volvo V60 och har tidigare endast kört volkswagen så det var lite nytt och hade svårt med växlingen de första 5 minutrarna men det löste sig. Jag körde först mot E18 Oslo och sen avfarten vid Vällingby. Fick köra en hel del stora rondeller. Körde in i ett villaområde och fick backa runt hörn. Fick kolla spolarvätskan medan jag körde. Starta i backe. Sen körde jag tillbaka till trafikverket och fick göra en vanlig parkering där och det verkade inte som att hon bedömde den.

Jag körde i Järfälla kanske 5 gånger innan min uppkörning och det räckte bra. Eftersom jag blev godkänd är det svårt att säga vad du ska tänka extra på men det som alltid gäller är att tänka på säkerheten, anpassa farten och titta.
Johanna 2020-10-27 12:45 ! Citera #
Jag har också uppkörning där snart snart så tar gärna emot råd & tips! :D
Lel 2020-11-07 20:43 ! Citera #
Linn 2020-10-27
Fati säger bra grejer men du behöver antagligen inte öva sååå mycket. Om du kan köra kan du köra var som helst. Jag hade uppkörning idag i Järfälla och blev godkänd på första försöket. Körde Volvo V60 och har tidigare endast kört volkswagen så det var lite nytt och hade svårt med växlingen de första 5 minutrarna men det löste sig. Jag körde först mot E18 Oslo och sen avfarten vid Vällingby. Fick köra en hel del stora rondeller. Körde in i ett villaområde och fick backa runt hörn. Fick kolla spolarvätskan medan jag körde. Starta i backe. Sen körde jag tillbaka till trafikverket och fick göra en vanlig parkering där och det verkade inte som att hon bedömde den.

Jag körde i Järfälla kanske 5 gånger innan min uppkörning och det räckte bra. Eftersom jag blev godkänd är det svårt att säga vad du ska tänka extra på men det som alltid gäller är att tänka på säkerheten, anpassa farten och titta.
Hur skilde sig Volvon mot volkswagen? Vad var det som var svårt? Ska nämligen köra upp snart och kör bara i volkswagen.
Anonym 2020-11-10 00:02 ! Citera #
Körde upp idag och mår skit nu. Pendlar 1,5 halv timme för att övningsköra i trafikskola i Jakobsberg och kuggade pga samma små fel igen + att det blev skit mörkt. Vet inte vad jag ska göra nu... man tänker på all pengar man har kastat och höll på med det här sen i somras
Lycka till 2020-11-10 20:02 ! Citera #
Jag kuggade 5 gånger i järfälla, var för nervös och gjorde bara fel i rondeller. Men men jag klarade till sist. Du kommer klara det också.
Gäst 2020-11-10 22:53 ! Citera #
Lycka till 2020-11-10
Jag kuggade 5 gånger i järfälla, var för nervös och gjorde bara fel i rondeller. Men men jag klarade till sist. Du kommer klara det också.
Efter hur många försök klarade du uppkörningen?
Linn 2020-11-11 11:13 ! Citera #
Lel 2020-11-07
Hur skilde sig Volvon mot volkswagen? Vad var det som var svårt? Ska nämligen köra upp snart och kör bara i volkswagen.
Växellådan främst. Den var otroligt liten och känslig. Är van vid lite äldre volkswagen golf som kräver större rörelser med växlingen. Så råkade lägga i 5an istället för 3an några gånger i början men det löste sig :)

Lycka till!

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
29
I dag 08:27
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo