Start > Körkortsforum > Klarade på första försöket, me…

Klarade på första försöket, men hade för mycket tur - ej värdig!

Magnus 2020-09-09 18:42 ! Citera #
Så, jag lyckades på uppkörningen på första försöket med automat-bil, och naturligtvis är jag glad för det...kanske låter jag löjlig nu, men jag känner faktiskt inte själv att jag var värdig det. Jag gjorde ett jättemisstag som borde ha kuggat mig direkt (jag började köra vänster i en tre-korsning, men upptäckte i sista ögonblicket att jag skulle höger, tvärnitade och gjorde en närmast 135 graders sväng i panik, men hade ingen trafik alls inom synhåll, varken bakifrån eller från sidorna, men inspektören släppte mig trots allt, då resten av körningen gick perfekt).

”Problemet” är att jag faktiskt inte känner mig värdig detta, och det menar jag på allvar, jag söker *inte* kommentarer från någon som säger annorlunda. Jag hade helt enkelt för mycket tur! Inspektören var en ung trevlig kille, yngre än jag själv, som var hur tillmötesgående som helst, vi hade personkemi inom 2 sekunder när vi sågs utanför på parkeringen, jag hade ett enormt flyt i rondellerna utan trafik som jag behövde ta hänsyn till, och jag behövde inte fundera över högerregeln en enda gång. Detta trots att jag körde under egentlig rusningstrafik!! Jag gjorde två backparkeringar, och de blev absolut perfekta på första försöket, utan justeringar. Men jag tror att det var mer tur än skicklighet. Ibland fungerar det perfekt, ibland går det inte alls.

Trafiken var helt perfekt, och mina andra förutsättningar var också ”för perfekta”. På motrovägen flöt allting på, det fanns ingen som jag hade ens en möjlighet att köra om - det kom en tankbil, men då skulle jag svänga av innan i exakt rätt ögonblick! Och så är det även med uppkörningar, ibland har man tur med trafiken, ibland står alla i vägen så att svåra moment uppstår till rent vansinne, det var jag medveten om redan före uppkörningen.

Jag kommer inte göra om uppkörningen, men jag har lovat mig själv att fortsätta träna mycket försiktigt, och överväger på fullaste allvar att återgå till trafikskolan för några extra lektioner i alla fall, trots att detta inte behövs rent juridiskt. Men jag har inte samvete att vara en trafikfara och kommer därför att göra mera innan jag tar mig ut i trafiken på egen hand på allvar, kan också tänka mig att köra mycket tidigt och träna på morgonen då trafiken inte har kommit igång på allvar.

De moment som var med på min uppkörning var följande:

Säkerhetskontroll
Parkering
Backning
Start i lutning
Oskyddade trafikanter
Körning i körfält
Körfältsbyte
Gatukorsning
Signalreglerad korsning
Cirkulationsplats
Passerande av stillastående fordon
Körning på landsväg
Järnväg/Spårvägskorsning
Sväng från landsväg
Motorväg/motortrafikled
Körning mot mål

Stort lycka till, till er alla!

Magnus
Gäst 2020-09-09 19:12 ! Citera #
Grattis vart någonstans körde du upp?
Gest 2020-09-09 19:13 ! Citera #
Kul att du klarade uppkörningen! Själv körde jag också upp idag och klarade det, och jag känner precis samma som dig. Det flöt på för bra, bättre än det någonsin gjort under mina körlektioner och övningskörning privat.

Det var som om alla trafikanter bara lät mig fram, och ingen var direkt i vägen. Vid alla korsningar jag körde genom gick det hur bra som helst och jag behövde inte ens fundera på högerregeln som du också skriver.

Precis som dig ska jag ta det lungt i början. 8-)
Magnus 2020-09-09 19:37 ! Citera #
Det var i Falun, och stort grattis till dig också!!
Gäst 2020-09-09 20:09 ! Citera #
Jag klarade också uppkörningen idag. Det gick så enkelt. Jag kände att jag fick enklaste möjliga uppkörningen man kan få. Körde 23 min i Sala. MEN jag känner mig verkligen som en bra och trygg förare, jag har däremot haft en körskolelärare som fått mig att känna helt tvärtom så jag bestämde mig att på eget bevåg boka min uppkörning. Sa inte ens någonting till min körskola utan stack iväg till Sala och körde upp (Bor i Sthlm och har övningskört i Farsta Strand) Och det gick ju hur bra som helst, inte ett enda misstag på uppkörningen!
Gäst 2020-09-09 22:32 ! Citera #
Klara uppkörningen betyder inte att du är en bra förare. Du har kört i 30 minuter utan att vara en trafikfara. Nu är det dags att lära dig köra på riktigt på egen hand i trafiken. Det är bra att du har sånt bra konsekvenstänk så att du tror att du inte är värd körkort. Men nu har du helt enkelt visat att du kan framföra en bil på ett trafiksäkert sätt och därför fått lov att komma ut i trafiken där du kommer fortsätta träna och lära dig på egen hand. Inget mer med det.

Senaste foruminläggen

Rubrik
4
I dag 14:32
3
I dag 14:28
2
I dag 13:33
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest