Så, jag lyckades på uppkörningen på första försöket med automat-bil, och naturligtvis är jag glad för det...kanske låter jag löjlig nu, men jag känner faktiskt inte själv att jag var värdig det. Jag gjorde ett jättemisstag som borde ha kuggat mig direkt (jag började köra vänster i en tre-korsning, men upptäckte i sista ögonblicket att jag skulle höger, tvärnitade och gjorde en närmast 135 graders sväng i panik, men hade ingen trafik alls inom synhåll, varken bakifrån eller från sidorna, men inspektören släppte mig trots allt, då resten av körningen gick perfekt).
”Problemet” är att jag faktiskt inte känner mig värdig detta, och det menar jag på allvar, jag söker *inte* kommentarer från någon som säger annorlunda. Jag hade helt enkelt för mycket tur! Inspektören var en ung trevlig kille, yngre än jag själv, som var hur tillmötesgående som helst, vi hade personkemi inom 2 sekunder när vi sågs utanför på parkeringen, jag hade ett enormt flyt i rondellerna utan trafik som jag behövde ta hänsyn till, och jag behövde inte fundera över högerregeln en enda gång. Detta trots att jag körde under egentlig rusningstrafik!! Jag gjorde två backparkeringar, och de blev absolut perfekta på första försöket, utan justeringar. Men jag tror att det var mer tur än skicklighet. Ibland fungerar det perfekt, ibland går det inte alls.
Trafiken var helt perfekt, och mina andra förutsättningar var också ”för perfekta”. På motrovägen flöt allting på, det fanns ingen som jag hade ens en möjlighet att köra om - det kom en tankbil, men då skulle jag svänga av innan i exakt rätt ögonblick! Och så är det även med uppkörningar, ibland har man tur med trafiken, ibland står alla i vägen så att svåra moment uppstår till rent vansinne, det var jag medveten om redan före uppkörningen.
Jag kommer inte göra om uppkörningen, men jag har lovat mig själv att fortsätta träna mycket försiktigt, och överväger på fullaste allvar att återgå till trafikskolan för några extra lektioner i alla fall, trots att detta inte behövs rent juridiskt. Men jag har inte samvete att vara en trafikfara och kommer därför att göra mera innan jag tar mig ut i trafiken på egen hand på allvar, kan också tänka mig att köra mycket tidigt och träna på morgonen då trafiken inte har kommit igång på allvar.
De moment som var med på min uppkörning var följande:
Säkerhetskontroll
Parkering
Backning
Start i lutning
Oskyddade trafikanter
Körning i körfält
Körfältsbyte
Gatukorsning
Signalreglerad korsning
Cirkulationsplats
Passerande av stillastående fordon