Start > Körkortsforum > Påfart och kö, när ska man byt…

Påfart och kö, när ska man byta körfält?

Gäst 2020-09-02 20:53 ! Citera #
Hej!
Om det är fullt med bilar och tät köbildning i körfältet man ska in på från påfarten, när ska man byta till körfältet? Så fort det blir en lucka? Många bilar kör längst ut på påfarten och väntar där på att bli insläppta / slänger sig in i filen... Vad är ”rätt” - ska man köra längst fram och köra varannan bil eller byta så tidigt man kan?
Gäst 2020-09-02 22:58 ! Citera #
Så fort man hittar en lucka, annars kan man fastna i påfarten och till och med vara tvungen att sänka farten rejält och det kan bli riktigt farligt..
Gäst 2020-09-04 20:31 ! Citera #
Gäst 2020-09-02
Så fort man hittar en lucka, annars kan man fastna i påfarten och till och med vara tvungen att sänka farten rejält och det kan bli riktigt farligt..
Jo, precis, men tänkte mer när det är tät trafik och det går väldigt långsamt. Ska man blinka för att visa att man vill in, sakta ner och vänta på att en lucka öppnar sig... alltså innan man kommer till slutet av påfarten?
Gäst 2020-09-12 16:09 ! Citera #
Någon?
Trabanten 2020-09-16 09:15 ! Citera #
Jag tycker att man bör agera på ”snällaste” sätt eftersom att det är lite kontroversiellt (särskilt i köarnas land) att tränga sig. Jag som innehavare av körkort skulle i exemplet inte börja blinka direkt när man kommer från påfarten (som teorin generellt rekommenderar) utan jag saktar in, väntar efter en lucka så snabbt som möjligt och försöker få ögonkontakt med en bil. Bilen bredvid mig bör vara uppmärksam, se mina ögon och blinkers och släppa in mig helt enkelt. Jag tror att det här inte är en särskilt stor grej, men viktigt är nog att du är helt säker på att bilen bredvid dig släpper in dig. Summa sumarum: försök vara schysst och inte tränga sig dvs köra längst fram och hitta en lucka där.
Gäst 2020-09-16 12:42 ! Citera #
Trabanten 2020-09-16
Jag tycker att man bör agera på ”snällaste” sätt eftersom att det är lite kontroversiellt (särskilt i köarnas land) att tränga sig. Jag som innehavare av körkort skulle i exemplet inte börja blinka direkt när man kommer från påfarten (som teorin generellt rekommenderar) utan jag saktar in, väntar efter en lucka så snabbt som möjligt och försöker få ögonkontakt med en bil. Bilen bredvid mig bör vara uppmärksam, se mina ögon och blinkers och släppa in mig helt enkelt. Jag tror att det här inte är en särskilt stor grej, men viktigt är nog att du är helt säker på att bilen bredvid dig släpper in dig. Summa sumarum: försök vara schysst och inte tränga sig dvs köra längst fram och hitta en lucka där.
Tack för svar! Känns rimligt att göra så.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov