Se tidigare inlägg
MILJÖ
• Koldioxid är boven i växthuseffekten
• Påverka: ecodriving, skonsam bil, kollektivåk, tvätta miljövänligt, rätt lufttryck, ej onödig utrustning
• ECODRIVING: undvik ettan. Mkt bensin förbrukas.
-kör på höga växlar.
-Accelerera ganska snabbt (dock ej över 3000 varvtal)
-Undvik kopplingen. Tryck bara ner den när du måste, dvs i samband med växling. Detta eftersom motorn förbrukar bränsle när kopplingen är nertryckt.
-hoppa över växlar 2-4, 3-5.
-motorbromsa ofta= släpp gasen helt. Växla ner strax innan 1200-1300 VARV PER MINUT.
-undvik att bromsa o stanna.
OBS TRAFIKSÄKERHETEN ALLTID VIKTIGAST. ENDAST NÄR LÄMPLIGT.
• Katalysator omvandlar 80-95% skadliga ämnen. 400-600 grader. Ej CO2.
• Motorvärmare gör att katalysatorn börjar funka snabbare. Lägre bränsleförbrukning.
• ^+10gr= 20m./ 0gr=60m./ -20gr= 90m.
• Minska luftmotståndet. Pumpade däck, stängda rutor, ej för breda däck, inget onödigt utanför bilen.
• Ej AC. Sparar 5-10% bränsle.
• Tvätt i en biltvätt.
• Bensin= vanligast. Fossilt. Miljöklass 1 säljs i sverige, lite bättre. 95okt vanligast.
• Diesel= fossilt. Fler farliga partiklar än bensin.
• Diesel vs. Bensinmotor m katalysator: 2-3ggr mer kolväten HC. 10-15ggr mer partiklar. Mer NO2.
• En dieselbilmed partikelfilter släpper ut mindre.
• El, etanol (e85), fordonsgas, hybrid.
• Miljöklasser:
Euronormen. Euro 5 har mildare krav än Euro 6.
Miljöklass EL./ Miljöklass HYBRID. Utsläpp UTOM co2 avgör miljöklass.
• CO2: bidrar mest till växthuseffekten.
CO: minskas av katalysator. Orsakar trötthet/syrebrist.
HC: cancerogent. Påverkar arvsanlagen. Bidrar till marknära ozon.
NOx: bidrar till FÖRSURNING och övergödning. Påverkar arvsmassa o luftvägar. Bidrar till marknära ozon.
• Kväveoxid o svaveloxid försurar.
• Sot o partiklar kan orsaka cancer. Ljud o buller är miljöproblem.
• 300-2000 cancerfall /år orsakas av luftföroreningar.
• 1,5 miljoner utsätts för buller i hemmet.
MÄNNISKAN
• Överinlärning är bra för koppling, växling etc. djupinlärning bra för helhet. Imitationsinlärning kan vara bra. Ytinlärning dåligt.
• Sannolikhetsinlärning kan var både bra och dåligt. Bra om du använder det för att dubbelkolla risker. Grupptryck kan vara både bra och dåligt.
• Måttlig stress är bäst för köra.
• 0,2 prom= rattfull. böter ELLER fängelse 6m.
• Grovt rattfull= 1prom. FÄNGELSE (upp till 2 år. Upp tilll 8 år vid vållande till annans död).
• Kan räknas även under värdena om farligt. Medhjälp straffbart. Berusad i något annat sammanhang kan dra in körkortet. Gäller ALLA FORDON.
• Möjligt att välja alkolås ist för indraget körkort.
• Narkotikaklassade ämnen tillåts om de är utskrivna av läkare. Trafikfarlig= rattfylleri.
• Nolltolerans mot narkotika. Förbjudet att hålla mobil i handen. Handsfree också farligt.
• Statistik:
70pers DÖR per år -alkorelaterat. (200-300 DÖR totalt). (de säger 20% på hemsidan vet inte vilket som är rätt).
15t-20t rattfulla varje dag.
30t fast för rattfylleri varje år. Av de 10t drograttfulla.
50% av alla dödade i singelolyckor var alkopåverkade
30%av dödade cyklister och fotgängare alkopåverkade
90% alkopåverkade är män!!!
(75% av döda är män?)
unga är överrepresenterade i dödligheten.
• Volym ren sprit= volymprocent*volym i cl*0,025
• Trötthetsstatistik: 02-05 inträffar flest trötthetsolyckor
singelolycka vanligast trötthetsolycka
40% singelolyckor under mörker/gryning
nära resmålet= tröttare
12 ggr större olycksrisk på natten än på dagen.
• Synskärpa på minst 0,5 för b-körkort. Synfält halvcirkelformat. Periferiseende ca 99proc.
• Tvinga ingen att gå över gatan om de inte vill. Blindhund har vit sele. Vit käpp mot marken= väntar o lyssnar, snett framåt= ska börja gå. 65-75 bra förare 75+ samma olycksrisk som 18-19.
• Skolskjuts tänder skylten 100m före ett stopp. Släcker 100m efter ett stopp.
• Skolpolis får INTE STOPPA TRAFIKEN, bara påminner om det finns barn.
TRAFIKOLYCKOR
• På olycksplatsen: överblicka, prioritera, varna, 112, första hjälpen (flytta från livsfarligt läge, kolla andning (om ej, cpr eller munmotmun), blödning, chock).
• Stanna kvar om du varit med. Lämna alla uppgifter som efterfrågas.
• ^behöver ej stanna om ej bevittnat och många redan stannat.
• Måste uppge namn. Får inte flytta något om ej fara för trafikanter.
• VILT: gryning, skymning. Maj-juni o sept-okt. saltade vägar, öppna fält, vatten.
skyldig att polisanmäla: älg, björn, varg, vildsvin, lo, hjort, rådjur, utter, mufflonfår, örn.
• VARNINGSTRIANGEL HÖGRE ÄN 50 kmh! 50-100m bakom bilen.
• STATISTIK:
200-300 dör per år
2000-3000 skadas svårt per år
20.000 skadas lindrigt per år
20% dödsfallen är alko/drogrelaterade
15% står för 50% olyckor
40% av döda använde inte bälte.
75-80% av döda är män.
65.000 viltolyckor med större djur
kostar 25-50 miljarder årligen
dödlighetsrisker: 10% vid 30kmh./ 80% vid 50 kmh./ garanterat död 90 kmh.
• 18-19 o 75+ löper 5-6 gånger större risk för olyckor.
• Farliga situationer: VÄNSTERSVÄNG LANDSVÄG
KÖRSNINGAR H-REGEL
OMKÖRNING
TÄT KÖ
HELG
SEMESTER
SENT
FLEST= inom tättbebygggt
ALLVARLIGAST= utanför tättbebyggt.
• Singelolyckor kräver flest liv.
• Döda har typ halverats (mer!) sen 1960.