Start > Körkortsforum > Ljud- eller ljussignal?

Ljud- eller ljussignal?

Smurff 2012-04-07 12:52 ! Citera #
prs
Smurff
msr
Fick en fråga om detta idag, förstår fortfarande inte vilket som var rätt.
Frågan var; När är det lämpligt att använda ljudsignalen:
1.När två personer går bredvid varandra
2.Vid möte med häst
3.När en bil inte kör vid grönt ljust
4.När en bil kör för sakta.

IRL hade jag aldrig använt ljudsignalen vid någon av dessa tillfällen... Vad är rätt svar?


Det känns som att alla fyra alternativ är fel. Men om man måste välja ett av dom så skulle jag svara ”3.När en bil inte kör vid grönt ljust”.


Att stå stilla vid ett trafikljus med grön signal är knappast ett tillfälle med risk för fara. Om du däremot kommer körande upp bakom två personer som går på vägen bredvid varandra är det nog en bra idé att varna dem om den fara de utsätter sig för.


Mmm, att två personer går bredvid varandra kan betyda vad som helst så det beror på hur man tolkar frågan.
Gäst 2012-08-26 08:51 ! Citera #
msr
Fick en fråga om detta idag, förstår fortfarande inte vilket som var rätt.
Frågan var; När är det lämpligt att använda ljudsignalen:
1.När två personer går bredvid varandra
2.Vid möte med häst
3.När en bil inte kör vid grönt ljust
4.När en bil kör för sakta.

IRL hade jag aldrig använt ljudsignalen vid någon av dessa tillfällen... Vad är rätt svar?


Alternativ 3 måste väl vara rätt. Det går ju inte att signalera till en bil som inte är uppmärksam på trafikljuset med sina egna lyktor, alltså måste man använda tutan... Det hade jag svarat iaf.
123röttsljus 2012-08-26 21:59 ! Citera #
Alternativ 1 är nog rätt. Hade en liknande fråga, typ samma alternativ. Istället för två personer så va det två cyklister. Iallafall, rätt alternativ va cyklisterna, (alternativ 3 fanns också med på den frågan)..
Patric 2012-10-10 02:36 ! Citera #
Rätt svar är nummer 1. Jag fick samma fråga, fast de gående var utbytta mot två personer som cyklade i bredd. Jag valde dock det tredje alternativ att tuta till på den som inte kör vid grönt (fick rätt på detta i ett föregående test), då jag lärt mig att aldrig tuta till på cyklister i bredd, då dessa kan bli skrämda och eventuellt råka cykla in i vaande och välta (över på min körbana så olycka uppstår om jag ej är beredd på detta).
Gäst 2012-10-10 06:54 ! Citera #
Patric
Rätt svar är nummer 1. Jag fick samma fråga, fast de gående var utbytta mot två personer som cyklade i bredd. Jag valde dock det tredje alternativ att tuta till på den som inte kör vid grönt (fick rätt på detta i ett föregående test), då jag lärt mig att aldrig tuta till på cyklister i bredd, då dessa kan bli skrämda och eventuellt råka cykla in i vaande och välta (över på min körbana så olycka uppstår om jag ej är beredd på detta).


Någon som inte kör vid grönt ljus kvalificerar sig knappast som en farlig situation. Använd ljustutan istället.
Jossan-88 2012-10-23 21:38 ! Citera #
Ljustutan kan även användas under dagsljus om någon vill uppmärksamma dig på att dom kommer påbörja en omkörning. Detta hände mig när jag var ute och körde med min trafikskolelärare, så den används inte bara i mörker :)
Göst 2012-11-02 11:56 ! Citera #
Frågan som jag kommer ihåg var ”3. Om 2 cyklister cyklar i bredd”

Vilket också var rätt svar! Att tuta på någon vid ett rödljus kan med stor sannolikhet skapa mer problem än det löser, visst de kanske har glömt kolla om det blivit grönt men det kan ju även vara en med ny bil/nytaget körkort eller någon som kör i en ny stad och är lite förvirrad. Då kommer ditt tutande endast skapa mer stress och kan resultera i en farlig manövrering av bilen framför! 8-)
Körkort 2012-11-02 14:16 ! Citera #
Svaret är när två personer går i bredd.
putin 2012-11-23 20:30 ! Citera #
Ljudsignal får du ge bara i den situation du tror eller säker att ljussignal inte hjälper.
Första prioritet -> ljussignal (till alla trafikanter framför dig, utom barn, till de som missar gröna trafikljus eller kör långsamt)
Andra -> ljudsignal (till trafikanter vid sidan av bilen, när du finner sig i lastbilens döda vinkeln som ser inte dig, t.ex.)
putin 2012-11-23 20:38 ! Citera #
Ljudsignal får du ge bara i den situation du tror eller säker att ljussignal inte hjälper.

Första prioritet -> ljussignal (till alla trafikanter framför dig, utom barn, till de som missar gröna trafikljus eller kör långsamt)
Andra -> ljudsignal (till trafikanter vid sidan av bilen, när du finner sig i lastbilens döda vinkeln som ser inte dig, t.ex.)

msr

När är det lämpligt att använda ljudsignalen:
1.När två personer går bredvid varandra
2.Vid möte med häst
3.När en bil inte kör vid grönt ljust
4.När en bil kör för sakta.


Använd aldrig ljudsignalen ”När en bil inte kör vid grönt ljust” eller ”När en bil kör för sakta”, ni bor inte i Italien, alla som använder inte ljussignal utan ljudsignal i situationer 3,4 inte bara stör alla i omgivningen utan ser ut som lamers.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo