Start > Körkortsforum > Skadar det att frikoppla utan …

Skadar det att frikoppla utan att gasa under en nedförsbacke?

joyo 2020-08-31 15:33 ! Citera #
Hej!

Jag har fått för mig under mina sökningar att motorbromsning är det man oftast ska göra. Men under min övningskörning fick jag lära mig att byta till neutral växel, släppa kopplingen och använda fotbromsen varligt när man ska sakta ner inför en rondell eller nerför en backe.

Frågorna är då:

Är det vad folk kollar frikoppling?
Är det något man bör göra över motorbromsning?
Blir det något slitage när man motorbromsar?
Blir det något slitage om man släppar kopplingen under neutral koppling och bilen rullar på?
Är det ens miljövänligt?
Gäst 2020-08-31 18:53 ! Citera #
Vilken mupp lärde dig det :D ? Motorbromsa är alltid bättre för då behöver du inte slita på färdbromsen lika mycket. Men nej det skadar inte att lägga bilen i neutral och glida ner för en backe. Men då måste du bromsa som fan :o
Gäst 2020-09-04 22:29 ! Citera #
Gäst 2020-08-31
Vilken mupp lärde dig det :D ? Motorbromsa är alltid bättre för då behöver du inte slita på färdbromsen lika mycket. Men nej det skadar inte att lägga bilen i neutral och glida ner för en backe. Men då måste du bromsa som fan :o
Tänkte precis samma sak.


Motorbroms är släppa gasen, bromsa lätt om.behövs, lägg i en lägre växel i god tid, släpp koplingen lagom mjukt (slippa rycken) varvtalet går upp, då är det motor broms men var beredd m bromsen ifall sakta ner mer...o lägre växel

Handlar om planerad körning.

Om jag vet en sträcka är nerförsbacke, så lägger i en lägre växel, släpper gasen släpper koplingen lagom sen helt, varven går upp...japp ni fattar vad jag menar osv
joyo 2020-09-09 16:47 ! Citera #
Gäst 2020-09-04
Tänkte precis samma sak.


Motorbroms är släppa gasen, bromsa lätt om.behövs, lägg i en lägre växel i god tid, släpp koplingen lagom mjukt (slippa rycken) varvtalet går upp, då är det motor broms men var beredd m bromsen ifall sakta ner mer...o lägre växel

Handlar om planerad körning.

Om jag vet en sträcka är nerförsbacke, så lägger i en lägre växel, släpper gasen släpper koplingen lagom sen helt, varven går upp...japp ni fattar vad jag menar osv
Det var framförallt rycken som jag tänkte. När jag motorbromsar så brukar det rycka till, men det berodde tydligen på att jag släppte kopplingen för snabbt då asså.

Ja, jag kör privat med farsan och han har dåliga vanor och antaganden tydligen. Men jag tror jag har fått en bättre bild på hur man ska köra, tack!
Vem 2020-09-09 17:18 ! Citera #
Ge fan i att växla ner! släpp bara gasen och låt bilen rulla på växeln du har i innan och bromsa löst om det nu skulle behövas. så slipper du slita på motorn och oljan med högt varvtal
Gest 2020-09-09 19:26 ! Citera #
Det är klart att du måste växla ner när du motorbromsar. Kör du med femmans växel i 80km/h och motorbromsar ned till 25km/h innan en rondell, blir motorvarvet för lågt om du har kvar femmans växel.

Självklar behöver du inte växla ner om du bara sänker från 80km/h till 70km/h.

Bästa sättet är att behålla femman och motorbromsar ned till 45km/h och lägga i tvåan 100m innan korsningen.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
4
I dag 14:32
3
I dag 14:28
2
I dag 13:33
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo