Start > Körkortsforum > Uppkörning 3 gng

Uppkörning 3 gng

Less 2020-08-29 12:28 ! Citera #
Har nu kört upp i Stockholm vid 3 tillfällen och fortsätter kugga på samma grundorsak - trafiksäkerhet och beteende. Främst att byta körfält vid motortrafikled och motorväg. Vid hög trafik har det varit svårt att köra in till en lucka vid påfart. Bilar kör nära och lämnar inte utrymme att köra in, vilket resulterat i att jag blivit osäker under körfältsbytet och bytt hastigt eller försökt att byta, blinkat men sedan styrt tillbaka bilen i eget körfält. Det här har varit det främsta momentet jag kuggat på. Allt annat har varit bra. Jag har av körlärare som suttit med andra aspiranter under prov, fått veta att många ändå blir godkända på provet trots samma misstag, pga god planering etc. Jag har främst kört privat men även tagit ett par lektioner på körskola, och alltid bokat uppkörning privat. Tänker att jag ska träna mer på det här momentet, men vad mer finns att göra? Bör jag boka uppkörning via körskola? Eller köra upp i en mindre trafikerad stad? Vill tillägga att jag kört upp vid tre olika tider på dagen kl. 8,11 och 13. Det har varit mycket trafik vid alla tre tillfällen.
acknan 2020-08-29 15:01 ! Citera #
Du måste dra på lite med gasen. Enda stället de vill att du ska slösa bensin och gasa på är påfart till motorväg eftersom att det är säkrast så. Kommer du upp i samma eller lite högre fart som de på motorvägen är det ju nästan omöjligt att inte hitta en lucka. Då kör du antingen in framför eller lägger dig bakom den bilen som är där (om det ens är någon) I 8 fall av 10 flyttar de ut sig bara du ligger där och blinkar och släpper in dig. Börja blinka redan vid den helsträckade linjen, titta hur det ser ut på vägen du ska in på. Och glid in direkt bara. Ska gå som smort. Går det inte som smort då måste du öva på det mer helt enkelt. För det är ingen svår grej att komma in på motorvägen, du måste öva bort din osäkerhet.

På min uppkörning så skulle jag köra på motorvägen så är det en fet lastbil i höger körfält som jag såklart tänkte gasa förbi. Så gasade på som fan, as usual :o, men lastbilen drar också på i typ 100. Så då fick jag ju liksom avbryta och släppa gasen, så gled jag in bakom han istället. Fick faktiskt beröm för det sedan efteråt. Det gäller ju att du har upplevt såna situationer så att du kan bedömma om det går eller inte.
Less 2020-08-29 16:32 ! Citera #
Förstår såklart att man måste öka hastigheten för att få en chans att komma in, men detta görs ju i samspel med andra som också måste samarbeta. Kan säga såhär att det aldrig uppstod någon fara under körfältsbytet, lite dålig timing, men det gick till slut. Alla uppkörning har jag gjort på samma förarkontor och när jag läser om andras upplevelser så får jag uppfattningen att många ändå blir godkända trots liknande beteende. Blir lite fundersam på om det är något virus som cirkulerar på just det förarkontoret. Fick till och med beröm att jag tittar bra i speglar och vid backning :(
acknan 2020-08-29 16:45 ! Citera #
Less 2020-08-29
Förstår såklart att man måste öka hastigheten för att få en chans att komma in, men detta görs ju i samspel med andra som också måste samarbeta. Kan säga såhär att det aldrig uppstod någon fara under körfältsbytet, lite dålig timing, men det gick till slut. Alla uppkörning har jag gjort på samma förarkontor och när jag läser om andras upplevelser så får jag uppfattningen att många ändå blir godkända trots liknande beteende. Blir lite fundersam på om det är något virus som cirkulerar på just det förarkontoret. Fick till och med beröm att jag tittar bra i speglar och vid backning :(
Kör upp i Farsta :D När du kör ut på motorvägen där mot Nynäshamn så blir avfarten den 3:e filen så du behöver inte ens byta :|
Less 2020-08-29 17:38 ! Citera #
Är det alltid samma rutt som körs där, mot nynäshamn? :|
acknan 2020-08-29 20:06 ! Citera #
Ja, båda mina i alla fall. Och alla andra jag såg fick köra åt det hållet. Lätt som en plätt. Fast det finns folk som fått köra mot Stockholm också :scared:
Less 2020-08-29 23:33 ! Citera #
Vilka tider hade du dina uppkörningar? :)

Senaste foruminläggen

Rubrik
7
I dag 06:31
10
I dag 00:37
1
I går 19:26
2
I går 14:09
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest