Start > Körkortsforum > Säkerhetskontroll

Säkerhetskontroll

Nisse 2010-05-03 00:51 ! Citera #
Är orolig över säkerhetskontrollen! Vad är de man ska kolla osv?
boije 2010-05-05 11:07 ! Citera #
Bara grundläggande saker som tex kolla ojlenivån, mönsterdjupet på däcken mm.
mattlo 2010-05-07 16:01 ! Citera #
Mer då? Någon som kan berätta mer ingående?
Gäst 2010-05-08 19:16 ! Citera #
https://korkortonline.se/teori/sakerhetskontroll/
Argbigga 2010-05-13 22:05 ! Citera #
Gör man alltid en säkerhetskontroll på uppkörningen? Kan den se olika ut eller är det alltid samma (med andra ord alla) moment? Hört om någon som var tvungen att kolla bromsvätskan, hur gör man det egentligen? Är det bara att titta på behållaren och försöka se igenom och se oljesträcket? Eller är det bara att gå in i bilen och kolla på instrumentbrädan? Någon som har någon erfarenhet och vet om detta är något man skall vara nervös över? :P
Gäst 2010-05-15 19:27 ! Citera #
Ja, någonting. Jag fick kontrollera däcken, inte svårt alls. Men gör du en ny uppkörning och klarade delen med säkerhetskontrollen på den första, behöver du inte göra om den igen.

MVH R-M
Gäst 2010-05-20 16:18 ! Citera #
Kanns som att det sakerligen hade varit den delen som jag hade kuggat pa. Ska ta mitt prov efter sommaren. Ar lite nervos over hur det kommer att ga..
Gäst 2010-05-21 21:23 ! Citera #
Det här är en mycket bra sammanfattning av en yttre kontroll som jag själv sitter och memorerar för fullt nu (kör upp om ett par veckor):

Motorrummet:
Kolla motorolja, spolarvätska, kylarvätska, bromsvätska och styrservovätska.

Utvändig kontroll:
Slå till tändningen och höger blinkers, sätt på helljuset, sätt på dimljuset och lägg i backen.
Kolla vänster framdäck, kolla helljus, ev dimljus fram, höger blinkers fram, sidoblinkers, höger framdäck, höge
bakdäck, kolla höger blinkers bak, kolla bakljus, backljus, skyltbelysning, vänster bakdäck.
Slå om till halvljus, ändra till vänster blinkers.
Kolla vänster sidoblinkers, vänster framblinkers, kolla halvljus, kolla parkerningsljus, vänster blinkers bak.
Be någon bromsa och kolla bromsljusen.

Lycka till!
Gäst 2010-05-23 17:37 ! Citera #
En annan intressant säkerhetskontroll länk är: www.pofu.se/docs/SAKERHETSKONTROLL.pdf
Gäst 2010-06-01 09:08 ! Citera #
Gör man alltid säkerhets kontroll? :)

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
6
I går 23:52
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov