Start > Körkortsforum > 5 Tips för att klara teoriprov…

5 Tips för att klara teoriprovet

Jessica 2020-08-24 21:51 ! Citera #
Tjeena, jag själv klarade provet med 65/65 på första försöket och här är mina tips på vad som fungerade för mig.

1. Det viktigaste, börja i tid. Mängdträning är inte enbart viktigt vid övningskörning, likväl är det viktigt vid inlärning av teorin. Att plugga en halvtimme varje dag i flera veckor är bättre än att plugga flera timmar i sträck den sista veckan. Att träna teori lite då och då gör även att du lär dig på djupare plan och kommer ihåg bättre. Om du inte börjat med teorin än, börja nu!

2. Tänk över hur du kan ha nytta av informationen du lär dig. Istället för att tänka att du övar på teorin för att klara teoriprovet, kan du tänka lite längre. Den teori du lär dig idag kommer du dels ha nytta av vid övningskörning, vid uppkörning och dessutom flera år framåt när du redan har ditt körkort. Exakt allt du lär dig kommer du inte komma ihåg eller ha nytta av i trafiken när du väl har fått ditt kort, men mer än du tror kommer faktiskt vara användbart. Denna tanke får dig förhoppningsvis mer motiverad till att plugga teori. Tänk också att det kan vara för din egen säkerhet när du är ute i trafiken med körkortet i hand. Det är för din skull du lär dig teorin!

3. Plugga på flera sätt. Jag själv pluggade dels genom att läsa igenom teorin från STR och göra deras prov. Vid sidan av använde jag även Körkort Online, och slutligen appen Ta Körkort. Att variera med olika tjänster gör dels att du repeterar moment som är extra viktiga. Om du använder tre tjänster kommer du få det viktigaste teorin repeterat tre gånger, vilket gör att du lär dig bättre och kommer ihåg bättre. En annan fördel är att du får fler unika frågor, istället för att lära dig frågorna utantill, lär du dig faktiska informationen.

4. Stressa inte upp dig om det är någon del du inte kan. Om du märker att du inte kan om ett visst område, sök upp mer över det området och öva öva. Som man brukar säga, lär man sig av sina misstag. Får du alltid fel på samma fråga kommer du till slut lära dig informationen, och dessutom bli säkrare än något annat. Se också till att du är väl förberedd inför provdagen. Jag själv hade tidigt på morgonen och viktigt att tänka på där är att sova länge dagen innan, och äta bra mat. Kom också lite för tidigt än för sent till provet. Kommer du för tidigt är det enklare att slappna av och luta dig tillbaka. När du är lugn kan du göra bättre ifrån dig på provet.

Hoppas någon av tipsen hjälpt, slutligen lycka till med provet!

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
6
I går 21:48
2
I går 17:58
4
I går 16:59
8
I går 14:16
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov