Start > Körkortsforum > ”Korsande” trafik ? (typisk pr…

”Korsande” trafik ? (typisk provfråga?)

Gäst 2020-08-24 17:02 ! Citera #
Jag sprang över den här frågan :

https://korkortonline.se/teoritest/forklaringar/fraga/1027/
”Du kör bilen som fotona är tagna från. I vilka situationer måste du lämna företräde åt all korsande biltrafik?”

Vad räknas som korsande i dessa alternativ ? Jag syftar just på Bild D, dom som korsar mig är dom från vänster om jag svänger höger, därav tillhör inte denna bild rätt svar, men om jag istället svänger vänster så skall ju företräde lämnas till dom som kommer från höger, så hur tänker frågeställaren eller hur skall jag tänka vid en sådan här fråga ?

Mvh
Trabanten 2020-09-16 09:32 ! Citera #
Vid det här laget har du säkert fått svaret, men ett tips till teoriprovet (som jag tagit) är att se upp för ord som alltid, aldrig, vid något tillfälle etc. Därför tänker du rätt, vid väjningsplikt behöver du oavsett vad ge företräde för all korsande trafik, men inte vid vanliga högerregelskorsningar, då behöver du bara ge företräde ibland.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest