Start > Körkortsforum > Utfartsregeln ? (två exempel)

Utfartsregeln ? (två exempel)

Jästsvamp 2020-08-22 21:43 ! Citera #
Har jag förstått utfartsregeln rätt ?

https://www.google.se/maps/@57.9312245,12.5374352,3a,75y,286.83h,80.36t/data=!3m6!1e1!3m4!1s0rRaKhVfTrBFux1awyj38A!2e0!7i16384!8i8192
Om bil kommer från höger när jag i detta fallet skall rakt fram eller vänster skall bilen lämna mig företräde för utfartsregeln ?(Bilen korsar väl en gång/cykelbana).
Jästsvamp 2020-08-22 22:06 ! Citera #
Eller är det så att cykelbanan slutar precis innan vägen och börjar strax efter igen och det då blir frågan om högerregeln ? (Eftersom det saknas markeringar i vägen för cykelbana?)
Björn He 2021-06-12 13:19 ! Citera #
Jag tycker den korsning du hänvisar till ser ut att vara en korsning där väjningsplikt mot fordonstrafik högerifrån gäller. Det är korrekt att inte högerregeln gäller på platser där man har väjningsplikt enligt utfartsregeln, men utfartsregeln gäller ENDAST vid utfart på en körbana från vissa särskilda platser som av någon orsak inte räknas som en del av körbanans område.

På relativt många gator måste man exempelvis köra över ett fartgupp eller liknande för att svänga in på en korsande gata till höger eller vänster, eftersom körbanan där är tillfälligt upphöjd till samma nivå som gång- eller cykelbanan som vanligtvis är belägen på trottoaren, och när man är på väg ut på körbanan från någon sån där väg som korsar en gång- eller cykelbana så har man i regel väjningsplikt enligt utfartsregeln mot all trafik som redan färdas ute på körbanan, precis som när man är på väg ut på en körbana från en tankstation eller annan fastighet, en gågata, ett gångfartsområde, m.m..
Björn He 2021-06-12 20:30 ! Citera #
Jästsvamp 2020-08-22
Eller är det så att cykelbanan slutar precis innan vägen och börjar strax efter igen och det då blir frågan om högerregeln ? (Eftersom det saknas markeringar i vägen för cykelbana?)
Ja den enkelriktade gatan som går parallellt med gång- och cykelbanan är ju upphöjd till samma nivå som gångbanan men den bredare dubbelriktade gatan är ju också upphöjd. Om ALLA korsande vägar vid en korsning korsar en gång- eller cykelbana så är det såvitt jag vet väjningsplikt mot fordonstrafik högerifrån som gäller och alltså inget s.k. ömsesidigt hänsynstagande.

Vad gäller gång- och cykelbanan så fortsätter ju den efter korsningen, men den korsar ju såvitt jag ser körbanan på en omarkerad plats. På en plats där övergångsställe eller cykelöverfart saknas har ju gående eller cyklister och klass II-mopedister enligt lag väjningsplikt, och får alltså korsa körbanan ENDAST om ingen risk finns för fara eller hinder för fordonstrafiken. Cyklister och klass II-mopedister har övrigt väjningsplikt mot övrig fordonstrafik ÄVEN på en markerad cykelöverfart, till skillnad från gående som EJ har väjningsplikt på ett övergångsställe men däremot har gående plikt att INNAN de korsar vägen visa hänsyn mot den hastighet eventuella fordon som närmar sig övergångsstället färdas i och deras avstånd till övergångsstället.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
1
I dag 08:41
7
I dag 08:29
3
I dag 07:23
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest