Eller är det så att cykelbanan slutar precis innan vägen och börjar strax efter igen och det då blir frågan om högerregeln ? (Eftersom det saknas markeringar i vägen för cykelbana?)
Ja den enkelriktade gatan som går parallellt med gång- och cykelbanan är ju upphöjd till samma nivå som gångbanan men den bredare dubbelriktade gatan är ju också upphöjd. Om ALLA korsande vägar vid en korsning korsar en gång- eller cykelbana så är det såvitt jag vet väjningsplikt mot fordonstrafik högerifrån som gäller och alltså inget s.k. ömsesidigt hänsynstagande.
Vad gäller gång- och cykelbanan så fortsätter ju den efter korsningen, men den korsar ju såvitt jag ser körbanan på en omarkerad plats. På en plats där övergångsställe eller cykelöverfart saknas har ju gående eller cyklister och klass II-mopedister enligt lag väjningsplikt, och får alltså korsa körbanan ENDAST om ingen risk finns för fara eller hinder för fordonstrafiken. Cyklister och klass II-mopedister har övrigt väjningsplikt mot övrig fordonstrafik ÄVEN på en markerad cykelöverfart, till skillnad från gående som EJ har väjningsplikt på ett övergångsställe men däremot har gående plikt att INNAN de korsar vägen visa hänsyn mot den hastighet eventuella fordon som närmar sig övergångsstället färdas i och deras avstånd till övergångsstället.