Start > Körkortsforum > Sollentuna uppkörning

Sollentuna uppkörning

Harald 2020-08-21 15:43 ! Citera #
Idag kuggade jag för fjärde gången i Sollentuna på grund av ”uppmärksamheten” . Skulle ni kunna ge mig tips utifrån resultatet jag befogar nedan. Tack i förhand

Grundorsak till underkännandet är:
Trafiksäkerhet och beteende

Din körning visar brister i att:
Visa god uppmärksamhet

Detta får konsekvenser på:
Trafiksäkerhet och beteende

Din körning visar brister i att:
Samspela med andra trafikanter
Anpassa placeringen efter de omständigheter som råder
Köra med tillräckliga säkerhetsmarginaler
Identifiera risker i olika trafiksituationer och trafikmiljöer

Brister har visat sig i följande situationer:
Cirkulationsplats
Gatukorsning
Körfältsbyte
Körning i körfält
Motorväg/motortrafikled
Gäst 2020-08-22 23:10 ! Citera #
Kolla backspegeln ofta, var 10e sekund ungefär, håll koll på höger & vänster sidospegel då och då och ha en rörlig blick samtidigt som du kollar långt fram så att du hinner se vad som händer och planera din körning utifrån det. Och vid varje högersväng kollar du backspegel, höger sidospegel och döda vinkeln då det kan finnas eventuell cykelbana och cyklister som cyklar intill dig när du ska svänga. Även där det inte finns cykelbanor, kolla på detta sätt för att visa att du är uppmärksam. Vid varje övergångsställe så visa tydligt för inspektören att du vrider på nacken åt både höger och vänster för att se om det finns eventuella fotgängare i närheten av övergångsstället som kanske vill korsa. När du ska köra in i rondellen, kolla vänster en bra bit ifrån rondellen och kolla igen innan du kör in, när du är inne i rondellen kollar du rakt fram efter rondellen (dit du ska). Kom ihåg att det brukar finnas övergångsställen osv efter vissa rondeller. Hoppas att jag kunde hjälpa till, ifall det är något mer du undrar över säg gärna till :)
Harald 2020-08-22 23:27 ! Citera #
Tacksam för svar :D. Vad ska man tänka på när man försöker komma in på motorvägen? Så att inspektören godkänner det.
Gäst 2020-08-23 03:01 ! Citera #
Inga problem :) Jag kuggade min första uppkörning igår men hade inga brister på motorväg utan klarade det momentet. Blinka vänster så fort du kommer in på påfarten och accelerera direkt upp i den hastigheten som står, sen kollar du backspegel, vänster sidospegel och sedan döda vinkeln precis innan du byter fil. Håll dig alltid på höger körfält när du kör på motorväg, förutom när du ska köra om fordon. Se till att hålla hastigheten och om ett fordon byter fil och kör framför dig så släpper du gasen tills avståndet ökar. När du ska ta avfarten så släpp inte gasen förrän du har passerat den heldragna linjen som finns på sidan bredvid avfartsskärmen, sen brukar det oftast finnas kurvor så se till att bromsa i god tid innan kurvan och tillräckligt så det slipper bli någon hård inbromsning.
Erv1 2020-08-25 09:39 ! Citera #
Harald 2020-08-22
Tacksam för svar :D. Vad ska man tänka på när man försöker komma in på motorvägen? Så att inspektören godkänner det.
Gasa på kraftigt tills du når den hastighet som står ett par gånger kan du kolla på motorvägs fil den du ska in på så att planera och bli medveten.
Försök hålla hastigheten det är jätte viktigt om det är fritt framför dig på accelerationsfältet så klart, glöm inte slå på blinkers!

Därefter håll koll på höger sidospegeln hela vägen, så fort du ser streckade linjer om det är fritt eller bakomvarande bilar på motorväg underlättar och du anser att du hinner så kolla döda vinkel innan och hoppa in bara. Så ska du göra alltid baserat på omständigheterna och trafik.
Lycka till!
Erv1 2020-08-25 09:42 ! Citera #
Vänster sidospegeln* skulle jag skriva. Förlåt.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
5
I går 20:04
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov