Start > Körkortsforum > Kuggat två gånger MÅR SKIT

Kuggat två gånger MÅR SKIT

Gäst 2020-08-20 20:17 ! Citera #
Asså börjar bli riktigt galen nu har kuggat uppkörningen två gånger pga att jag måste öva mer hur man kör på motorvägen och mitt teoriprov går ut i januari!!! Hur lång tid tog det för er att lära er köra på motorvägarna? Kan liksom exakt allt annat känns så jävla hopplöst :(
Gäst 12 2020-08-20 21:22 ! Citera #
Det tog 1 vecka för mig att köra på motorvägen och jag klarade mig bra, det ska du tänka på när du kör på accelerationplaten att blinka i tid komma upp i minst 80 km/h och kolla alltid döda vinkel när du kör ut på motor vägen. :)
acknan 2020-08-20 22:43 ! Citera #
Vad säger din körlärare ? Gissar på att du inte har kört motorväg tillräckligt för att bli helt säker på det. Det är bara att nöta, det ska ju vara kul att köra på motorväg :o
Jag körde nog runt 60 mil på motorväg under mina två års övningskörning. Så mycket träning behöver du såklart inte ;) Men träna påfart/avfart bara, bli 100% säker i din egen körning.
Linn 2020-08-21 17:10 ! Citera #
Motorvägen gick snabbt för mig att lära, även fast jag tyckte det va skitsvårt och läskigt i början. Kör mkt på och avfarter, träna på att byta filer på motorvägen så du känner dig trygg! Jag klarade uppkörningen på tredje försöket. Så kör mer på motorväg, du behöver nog inte köra så mkt, det tog snabbt innan jag vande mig!
Gäst 2020-08-21 19:56 ! Citera #
Linn 2020-08-21
Motorvägen gick snabbt för mig att lära, även fast jag tyckte det va skitsvårt och läskigt i början. Kör mkt på och avfarter, träna på att byta filer på motorvägen så du känner dig trygg! Jag klarade uppkörningen på tredje försöket. Så kör mer på motorväg, du behöver nog inte köra så mkt, det tog snabbt innan jag vande mig!
Ja jag har kört på motorväg några gånger men känner att jag behöver öva lite mer på avfart och påfart. Jag tänkte ta ungefär 4 dubbellektioner hos trafikskolan för att öva på motorväg så jag kan boka en ny uppkörning snart.
Gäst 2020-08-22 23:02 ! Citera #
Blinka vänster precis när du kommer in på avfarten, accelerera upp till den hastigheten som står, sen kollar du backspegel, vänster sidospegel och sedan döda vinkeln precis innan du byter fil. Sedan håller du dig bara på det högra körfältet av motorvägen och håller hastigheten (håll avstånd till framförvarande fordon, börjar du närma dig så släpp gasen, bromsa INTE, endast om fordonen framför dig bromsar). Om fordonet framför dig kör långsamt eller det är till exempel en lastbil eller liknande så kan du köra om, då byter du till det mittersta körfältet, kör om fordonet och sen byt tillbaka till höger igen. Håll dig alltid i det högra körfältet förutom när du ska köra om, eller om någon av de andra fälten leder till målet du ska till. Hoppas att jag kunde hjälpa till, ifall det är något mer du undrar fråga gärna :) Jag kuggade min första uppkörning igår men klarade motorväg galant.
Gäst 2022-05-06 09:59 ! Citera #
Gäst 2020-08-22
Blinka vänster precis när du kommer in på avfarten, accelerera upp till den hastigheten som står, sen kollar du backspegel, vänster sidospegel och sedan döda vinkeln precis innan du byter fil. Sedan håller du dig bara på det högra körfältet av motorvägen och håller hastigheten (håll avstånd till framförvarande fordon, börjar du närma dig så släpp gasen, bromsa INTE, endast om fordonen framför dig bromsar). Om fordonet framför dig kör långsamt eller det är till exempel en lastbil eller liknande så kan du köra om, då byter du till det mittersta körfältet, kör om fordonet och sen byt tillbaka till höger igen. Håll dig alltid i det högra körfältet förutom när du ska köra om, eller om någon av de andra fälten leder till målet du ska till. Hoppas att jag kunde hjälpa till, ifall det är något mer du undrar fråga gärna :) Jag kuggade min första uppkörning igår men klarade motorväg galant.
:D tack
Gäst 2022-05-06 10:00 ! Citera #
Gäst 2022-05-06
:D tack
Bra sammanfattning!

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest