Start > Körkortsforum > Kuggad!

Kuggad!

Maoi 2020-08-18 13:47 ! Citera #
Hade uppkörning idag och allt gick galant enligt trafikinspektören. Det jag kuggade på var att missa två skyltar till målet vi skulle till och jag fick korrigera min parkering.

Förstår inte riktigt hans resonomang eftersom han sa att jag har ett säkert körsätt, god avsökning runt bilen och hade stenkoll på hastighetsbegränsningar och lagar. Jag frågade till och med en extra gång om det verkligen bara var dom missarna jag kuggade på, har nämligen hört att dom kan känna sig allmänt osäkra på ens körning och kuggar för helheten. Men han försäkrade mig att jag var en säker bilförare.

När jag skulle parkera kom jag upp lite på trottoaren, och jag sa ”där kom jag upp på trottoaren, jag kör fram och fixar” Hans kommentar angående det var ”du sa till och med att du var uppe på trottoaren, precis som det är okej”. Gällande målen vi skulle följa så var det inte miljövänligt att köra fel.

Har läst lite om vilka misstag folk gjort på sina uppkörningar och ändå blivit godkända, många gånger har dom varit direkta trafikfaror men blivit godkända ändå pga ”helheten”.

Känns lite surt, men ska öva in backningen rejält nu och hoppas det löser sig nästa gång.

Så min fråga är, vilka är dom där småmissarna man får göra om helheten ser bra ut? Innan körningen sa han att ”man blir inte kuggad för småsaker som om du kör fel eller motorstopp osv, sålänge du kör säkert och visar att du kan reglerna”
Piraten 2020-08-18 15:29 ! Citera #
Ja kan tycka att det var petigt med det du skriver..
Köra lite fel och en trottoar kant, kan jag tycka inte är hela världen.
Dock ska man köra miljövänligt men när man är nervös så är det lätt hänt att köra fel lika så andra små missar.
Bättre lycka nästa gång inget att gräva ner sig för bara göra det bättre nästa.
Mvh
Piraten
acknan 2020-08-18 16:14 ! Citera #
Köra på trottoarkant är ju en rätt grov miss som tyder på att du inte vet vart du har bilen. De kan definitivt kugga dig för det. Man ser ju dagligen personer som gör U sväng genom att köra upp på trottoarer 8-) Men tyvärr så ska du ju köra enligt lagen under en uppkörning och det är faktiskt inte tillåtet.
Maoi 2020-08-18 16:39 ! Citera #
Nä såklart det inte är tillåtet. Dock känns det som en mindre miss med tanke på att jag noterade det och rättade till det direkt. Har vänner som haft inspektörer som ingripit vid när dom missat gående/trafikanter men ändå fått godkänt för att helhetsintrycket var bra.

Att köra upp med ena däcket på en trottoar vid backning är i min mening inte hälften så grovt som att t.ex missa döda vinkeln och nästan köra på folk.
Gäst 2020-08-18 19:36 ! Citera #
Trottoarkanten kan jag kanske förstå, men att missa att köra mot mål lät märkligt. Min lärare sa till mig så sent som idag (när vi tränade att köra mot mål och jag missade en avfart) att ”händer detta på en uppkörning får du helt enkelt vända nånstans för att hamna rätt igen, inte mer med det”.
Maoi 2020-08-18 20:40 ! Citera #
Min körlärare sa samma sak till mig! Med 40 lektioner + privatkörning under bältet så kände jag mig väldigt redo för uppkörningen. Jag har till och med kontrollerat min körning med en separat körlärare för att få en andra åsikt innan provet och även hon tyckte jag var redo.

Detta i kombination med att instruktören konstaterade att jag hade fokus på rätt saker vid varje moment gör att jag kan tycka att det var lite väl petigt. Är inte mycket att göra åt det än att öva på backning, tråkigt att behöva spendera närmare tvåtusen spänn för att lära sig backa och boka en ny uppkörning bara.
Ambon 2021-03-11 22:47 ! Citera #
Första uppkörning idag i simrishamn med automat och blivit kuggade,, simris väg och björksjö väg Trafiksäkerhet och beteende,
Anpassa hastigheten efter de omständigheter som råder
Förutse och bedöma konsekvenser av olika händelseförlopp
Samspela med andra trafikanter
asååå,, liksommm det blir jättelångt att bli klar och pengar rinner som vatten
redan gråtit hela dag
känns ge upp
Mili 2021-03-12 06:30 ! Citera #
Sakta, sakta. Man ska inte ge upp. Att gråta är normalt. Jag fick en erinran på jobbet och var ledsen. Att vara ledsen när man inte lyckats med något är naturligt

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor