Start > Körkortsforum > Grundgas fråga (1an, 2ans växe…

Grundgas fråga (1an, 2ans växel)

mindgimmet 2020-08-12 01:10 ! Citera #
När man sitter på 1an och ska snabbt iväg, hur använder man sig av grundgas?
Ska man gasa först och sedan dra upp kopplingen till dragläget eller ska de göras samtidigt? Eller ska man hitta dragläget/vara precis under dragläget och sen börja gasa? Ska man bara trycka lite grann på gasen eller ska den ner några cm?

Och en till fråga
Om jag kommer fram till en cirkulationsplats och bromsar/går ner på 2an men ser att jag behöver bromsa mer, så jag trycker ner kopplingen och bromsar -- men ser att jag har plats att göra ut i rondellen utan att först behöva gå ner på 1an, hur gör jag då? För hastigheten är nånstans mellan 1an och 2ans växel, går jag ner på 1ans växel motorbromsar alltså bilen. Kan jag då stanna kvar i 2an, ge lite grundgas och dra upp kopplingen?
Gäst 2020-08-12 13:16 ! Citera #
Någon?
Gäst 2020-08-12 19:21 ! Citera #
mindgimmet 2020-08-12
När man sitter på 1an och ska snabbt iväg, hur använder man sig av grundgas?
Ska man gasa först och sedan dra upp kopplingen till dragläget eller ska de göras samtidigt? Eller ska man hitta dragläget/vara precis under dragläget och sen börja gasa? Ska man bara trycka lite grann på gasen eller ska den ner några cm?

Och en till fråga
Om jag kommer fram till en cirkulationsplats och bromsar/går ner på 2an men ser att jag behöver bromsa mer, så jag trycker ner kopplingen och bromsar -- men ser att jag har plats att göra ut i rondellen utan att först behöva gå ner på 1an, hur gör jag då? För hastigheten är nånstans mellan 1an och 2ans växel, går jag ner på 1ans växel motorbromsar alltså bilen. Kan jag då stanna kvar i 2an, ge lite grundgas och dra upp kopplingen?
Fråga 1: Jag personligen brukar försöka oftast hitta dragläget med endast kopplingen (för att göra mig startberedd men stå het still) och blandar inte in gasen förrän det är dags att rulla iväg, förutom när det är brantare motlut och gasen behövs för att jag inte ska rulla bakåt. Det tycker jag funkar fint. Men jag har läst/hört om andra som även ger lite gas för att hitta dragläget oavsett.

Fråga 2: Så länge du rullar skulle jag köra på tvåan ut från den cirkulationsplatsen, med de flesta bilarna. Men då får du, som du säger, dra på med lite gas också. Rullar du i under 10km/h funkar det med ettan också, utan att det blir motorbromsning.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo