Start > Körkortsforum > 70- eller 50-väg?

70- eller 50-väg?

Ludde 2020-08-11 17:03 ! Citera #
Hej!

Jag kör på en landsväg där 70 gäller, sedan svänger jag in på en smal kurvig väg där skylt för hastighet eller tätbebyggt område saknas. Vägen passerar områden med hus, har massor av snäva kurvor utan sikt, har endast mötesplatser pga att den är så smal men inte en skylt i sikte. En hastighet på 30-50kmh känns rimlig. Är det fortfarande 70?
Gäst 2020-08-11 18:40 ! Citera #
Då det inte kommit någon ny skylt och bashastigheten utanför tätbebyggt område är 70 skulle jag utgå ifrån att det fortsätter även på den vägen. Är den sedan smal och kurvig och med hus nära vägen skulle jag ändå, som du säger, hålla kanske 30-40 istället. Det både får och bör du, oavsett om högsta TILLÅTNA hastighet är 70.

Som jag läste här på denna sidan, jämför med att åka en hiss där du max får lasta 450kg. Du pressar ju inte alltid in maxlast i hissen ”bara för att”.
Gäst 2020-08-11 19:04 ! Citera #
Det är fortfarande 70 på vägen då ingen ny skylt finns, men om du anser att situationen kräver lägre hastighet är det såklart ok att köra långsammare. :D
Gest 2020-08-11 19:08 ! Citera #
Tänk också på att skylt för tätbebyggt områden idag inte längre betyder en viss hastighet per automatik, utan måste idag kombineras med en hastighetsskylt. Den här förändringen har funnits sedan 15 september 2008.

Innan 15 september 2008 betydde skylt för tätbebyggt område automatiskt 50 km/h, och skylt för tätbebyggt område upphör 70 km/h. Idag är skylten alltid kombinerad med en hastighetsskyllt.
Ludde 2020-08-11 20:36 ! Citera #
Tack ska ni ha:)

En av rutterna jag eventuellt får köra upp på på fredag går den vägen. Då lär jag gasa upp i 60-70 om jag har fri sikt och avfarter saknas. Annars kuggas man för att kört för långsamt på mc. Det gäller föresten Grimåsvägen när man kommer ifrån Kongahällavägen
Gäst 2020-08-11 23:51 ! Citera #
Anpassa hastigheten är det som gäller, sikten är avgörande även om 70...så kan det vara läge ta det lungt, kurvigt o backrön....sitta limmad mot dörren i kurvor inte behagligt och nej inte trafiksäkert alls....sunda förnuftet.


Så anpassa hastigheten
Micke 2022-01-03 17:55 ! Citera #
Men i t.ex. Norrtälje finns åtminstone på ett ställe skylten ”Tätbebyggt område upphör” utan en hastighetsskylt i sikte. Senast jag körde där drog jag upp hastigheten, men misstänker att de inte riktigt tänkt sig detta eftersom det ett par km senare kommer dubbla 70-skyltar
Gäst 2022-01-03 18:27 ! Citera #
Frågan är ju då vad som gäller rent lagligt:

1. Eftersom märket inte är kombinerat med en hastighetsskylt så är det inget tättbebyggt område upphör märke i lagens mening och är då bara något slags utsmyckning.

2. Tätbebyggt område upphör faktiskt och då infinner sig frågan om hstigheten ändrar sig vilket man bara kan spekulera i
Gäst 2022-01-30 13:12 ! Citera #
Det finns platser som är riskfyllda på många 70 vägar där man inte kan köra fortare än 30 utan att det blir farligt. Anpassa hastigheten till vad du har runtomkring dig
Khan 2022-02-16 23:12 ! Citera #
Is there right hand rule in 70 km/h Road where no sign is placed near a side road.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
93
I dag 22:20
6
I går 21:48
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor