Start > Körkortsforum > Omkörning där båda parterna br…

Omkörning där båda parterna bromsar

Danne 2020-08-09 20:52 ! Citera #
Hej
Jag kom nyligen in i en diskussion om en trafiksituation där jag anser att den andra bilen hanterade situationen felaktigt medan min vän inte höll med. Jag är intresserad av vem av oss som har rätt.

Jag ska förska beskriva händelseförloppet så objektivt som möjligt.

B1: Bil som gör omkörningen
B2: Bil som blir omkörd
B3: Bil med husvagn
B4: Mötande bil

Omkörningen sker på landsväg, det är god sikt och bra väglag. B3 kör längst fram och B1 längst bak med B2 emellan.
B1 beslutar sig vid en rakstäcka för att köra om B2 och B3. Efter att B1 har passerat B2 men fortfarande är bakom B3 så ser B1 att den får möte med B4. B1 anser inte att den kan byta fil och köra emellan B2 och B3 p.g.a platsbrist och beslutar sig därför att avbryta omkörningen och bromsar därför in för att ta sin gamla position bakom B2. Samtidigt som B1 gör sin inbromsning så bromsar B2 in för att släppa in B1. B1 och B2 är nu jämnsides med varandra. B1 gör nu ytterligare en inbromsning vilket även B2 gör. B1 beslutar sig nu för att tvärrnita vilket även B2 gör. Det hela slutar med att B1 och B2 står stillastående i var sin körfil. B4 hinner bromsa in under kontrollerade former och det hela sluta lyckligt.

Jag är föraren i B1 och anser att B2 inte skulle bromsat och blockerade mig att säkert avsluta min omkörning genom sitt handlande.

Det vi kunde hitta i körkortsboken var detta:
Att göra när du blir omkörd
Håll till höger (om vägrenen är fri kan du köra ut på den för att underlätta).
Öka inte farten (sänk farten om det behövs).
Du är skyldig att underlätta för den som kör om, även om omkörningen är felaktig och farlig.

Min vän ansåg att B2 endast underlättade för mig att köra om och att det inte finns något skriftligt ”förbud” att bromsa in och därför handlade riktigt. Medan har fått lära mig genom körskola att man inte ska ändra sin hastighet när man blir omkörd utan låta den som kör om att besluta om den vill gasa och lägga sig framför eller bromsa och lägga sig bakom.

Har jag eller min vän rätt?
Micke P 2020-08-10 07:01 ! Citera #
Låter som föraren fick sig ett klassiskt hjärnsläpp.
LD 2020-08-10 21:53 ! Citera #
Jag anser starkt utifrån din beskrivning att ditt beteende vid omkörningen varit felaktigt.

Du som kör om och nu passerat en annan bil gör fel i att börja bromsa, då detta tvingar bilen till höger som du kör om att köra om dig på höger sida, vilket inte är tillåtet på vägar med hastighet över 70 km/h (vilket jag antar är i denna situation). Det avgörande i den här situationen är att du redan har passerat den första bilen, vilket gör att du gör fel i att bromsa tillbaka. Skulle du däremot inte hunnit passera den första bilen och du redan då upptäcker möte, är det du som ska bromsa tillbaka.

Den korrekta handlingen är att du som genomför en omkörning och passerat den första bilen, slutför din omkörning och inte bromsar tillbaka. Den första bilen som du kör om gör rätt i att bromsa in så att du får plats framför honom. Att du som kör om också bromsar i denna situation visar på osäkerhet, vilket kan vara förståeligt i en stressad situation som denna.

Sammanfattningsvis, om du redan passerat en bil vid en omkörning ska du slutföra omkörningen, och bilen som du kör om kan eventuellt sänka farten om situationen kräver detta. Skulle du däremot inte hunnit passera bilen du tänkt köra om är det istället ditt ansvar att bromsa tillbaka, eftersom detta inte tvingar den andra bilen att köra om på höger sida.

Hoppas detta klargjorde! :)
Jason 2020-08-12 15:26 ! Citera #
I think B1 should take the responsibility, since the base rule for driving is protective driving. B1 should identify the risk to overtake two vehicles with limited distance. For B2 driver should cooperate your overtake, only when you will not offend his/her safety. Besides that it’s always good to brake in uncertain circumstance.
Nina 2020-09-07 21:06 ! Citera #
Det är du som påbörjat en omkörning vid ett tillfälle som visade sig vara olämpligt. För att lösa situationen så bromsar du mer och mer, och bilen efter husvagnen (som helt oskylsigt åker efter husbilen) reagerar i panik och börjar också bromsa mer och mer. Sen försöker du lägga skulden på denna bilist för att ni båda fick för er att bromsa. Hör du inte hur galet det låter?

Körkortsboken beskriver just den farliga situation som kan uppstå vid omkörning när både omköraren och den som kör om börjar bromsa samtidigt. Är du redan jämnsides känns det som det vettiga att du fortsätter gasa på och fullföljer din omkörning. Om du själv blir omkörd är din naturliga reaktion att sakta ner för att hjälpa, inte att gasa dig ur situationer.

Tror du hade blivit 100% vållande vid en krock då du påbörjat en farlig omkörning. Bilen efter husbilen har inte gjort något fel och reagerade så gott hen kunde på den hastigt uppkomna situationen hen inte varit delaktig i att skapa.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov