Hej
Jag kom nyligen in i en diskussion om en trafiksituation där jag anser att den andra bilen hanterade situationen felaktigt medan min vän inte höll med. Jag är intresserad av vem av oss som har rätt.
Jag ska förska beskriva händelseförloppet så objektivt som möjligt.
B1: Bil som gör omkörningen
B2: Bil som blir omkörd
B3: Bil med husvagn
B4: Mötande bil
Omkörningen sker på landsväg, det är god sikt och bra väglag. B3 kör längst fram och B1 längst bak med B2 emellan.
B1 beslutar sig vid en rakstäcka för att köra om B2 och B3. Efter att B1 har passerat B2 men fortfarande är bakom B3 så ser B1 att den får möte med B4. B1 anser inte att den kan byta fil och köra emellan B2 och B3 p.g.a platsbrist och beslutar sig därför att avbryta omkörningen och bromsar därför in för att ta sin gamla position bakom B2. Samtidigt som B1 gör sin inbromsning så bromsar B2 in för att släppa in B1. B1 och B2 är nu jämnsides med varandra. B1 gör nu ytterligare en inbromsning vilket även B2 gör. B1 beslutar sig nu för att tvärrnita vilket även B2 gör. Det hela slutar med att B1 och B2 står stillastående i var sin körfil. B4 hinner bromsa in under kontrollerade former och det hela sluta lyckligt.
Jag är föraren i B1 och anser att B2 inte skulle bromsat och blockerade mig att säkert avsluta min omkörning genom sitt handlande.
Det vi kunde hitta i körkortsboken var detta:
Att göra när du blir omkörd
Håll till höger (om vägrenen är fri kan du köra ut på den för att underlätta).
Öka inte farten (sänk farten om det behövs).
Du är skyldig att underlätta för den som kör om, även om omkörningen är felaktig och farlig.
Min vän ansåg att B2 endast underlättade för mig att köra om och att det inte finns något skriftligt ”förbud” att bromsa in och därför handlade riktigt. Medan har fått lära mig genom körskola att man inte ska ändra sin hastighet när man blir omkörd utan låta den som kör om att besluta om den vill gasa och lägga sig framför eller bromsa och lägga sig bakom.
Har jag eller min vän rätt?