Start > Körkortsforum > Kuggad pga blink

Kuggad pga blink

Gäst 2020-08-05 18:58 ! Citera #
Jag undrar om man kan bli kuggad på en uppkörning om man blinkar för tidigt om man t.ex ska köra höger i en rondell men ser snabbt att det är en utfart innan rondellen så man stänger av blinkers och blinkar höger igen efter utfarten. Tänker att såna misstag kan ju ske om man kör på en väg man aldrig varit på innan men kan man bli kuggad för det?
Konstig förklaring men... ja.
acknan 2020-08-05 21:07 ! Citera #
Ska väl inte kunna hända direkt eller ? Så tidigt behöver du ju inte blinka inför en rondell. 15-20m borde ju räcka. Det är ju inte som en korsning där du ska svänga och behöver visa för den bakom att du saktar ner. Bilen bakom dig ska ju också sakta ner och köra in i rondellen. Så är du 15m ifrån rondellen borde du upptäckt om det var en utfart där eller ej :? Verkar som ett osannolikt scenario
Gäst 2020-08-05 21:09 ! Citera #
Är det en för dig okänd väg, blinka strax innan du når fram till ’rondellen’ för att undvika missförstånd.
Mischa 2020-08-06 08:31 ! Citera #
När jag tog B-kortet fick jag lära mig att man skulle blinka när man körde in i en rondell. Tycker att detta är bra. Har dock förstått att det inte finns ett krav att blinka innan och då kan det verkligen blinkning för tidigt.
Has 2020-08-06 14:52 ! Citera #
Nej du kommer inte kugga endast på detta, sålänge det inte händer flera gånger och kan vara missvisande för dina trafikanter och kan innebära en trafikfara. Men det kommer troligen påverka det sammansatta resultatet och med tillräckligt många fel innebära kuggning.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor