Enkla svaret är nej.
Skulle antingen hastigheten på vägen vara 70 km/h eller lägre, eller det bildas kö, eller att körfälten går åt olika ställen, skulle det vara okej att köra om på höger.
I det här fallet är hastigheten på vägen inte 70 km/h eller lägre, det bildas ingen kö, och körfälten går åt samma håll. Alltså får du inte köra om på höger sida.
Även om den personen som ligger i 70 km/h i vänster körfält gör fel, skulle du också göra fel i att köra om på höger sida. Bilen i vänster körfält gör fel i att hindra bakomvarande trafik från att köra om, och du skulle göra fel i att köra om en bil i en situation som inte tillåter det.
Detta har hänt mig en gång på motorväg, och då har bilen i vänster körfält helt enkelt glömt av att svänga in till höger körfält. Jag som hade högre hastighet skulle behöva köra om, men som då inte var tillåtet. Jag väntade en stund för att se om bilen i vänster körfält upptäcker mig. En stund senare när den ännu inte sätt mig, byter jag till vänster körfält, bakom bilen i vänster körfält. Efter en stund hade bilen i vänster körfält ännu inte sätt mig i speglarna, och då blinkade jag ett par gånger med helljuset, vilket gjorde att bilen insåg sitt misstag och körde in till högra körfältet och jag kunde köra om. Bilen måste ha tyckt det vart väldigt pinsamt för den bromsade även ner rätt rejält när den insåg misstaget.
Helljusblinka/ljustuta är något du kan använda för att uppmärksamma andra. Det är däremot inget jag skulle göra för ofta på en uppkörning om det inte verkligen behövs, då detta kan anses som ett lite mer aggressivt körsätt. På uppkörningen ska du köra defensivt men ändå bestämt. Ta det därför hellre lugnt, innan du börjar tuta på andra.
Skulle detta hända på en uppkörning hade jag i god tid saktat ned för att inte hinna ikapp bilen som ligger i vänster körfält och ändå hålla bra avstånd. Kanske ser bilen i vänster körfält att jag saktat ner och inser då att den måste gå till högra körfältet. Om den inte ser mig, kommer säkert något annan hinna ikapp inom kort om personen i vänster körfält kör långsammare än vägens hastighet. Dessutom är det sällan man behöver köra om på en uppkörning då den är så pass kort att man inte tjänar mycket tid på det.
Hoppas det klargjorde din fråga!