Start > Körkortsforum > Döda vinkeln i rondell med ett…

Döda vinkeln i rondell med ett körfält

Nalle 2020-07-29 18:22 ! Citera #
Min trafiklärare säger att jag har en väldigt dålig vana, att jag kollar döda vinkeln när de inte behövs. Hans exempel är när jag ska köra ut ur en rondell med ett körfält.
Ska man ej kolla döda vinkeln då? Varför inte?
acknan 2020-07-29 19:02 ! Citera #
För att när du kör ut ska du ligga intill högra kanten. Då kan ingen åka om dig där / vara där. Då behöver du ju inte heller kolla. Du vet redan med hjälp av din placering
Nalle 2020-07-29 19:04 ! Citera #
Jag förståååååår.
Okej, då har problemet först o främst varit min placering. Tack för hjälpen!
Gäst 2020-11-23 19:00 ! Citera #
Fast jag har varit med om att de kommit en moppe och försökt klämma sig in där. Enligt min körlärare ska man kolla dv även i enkelfilig rondell.
Gäst 2020-11-23 19:14 ! Citera #
Min lärare säger att jag bör kolla oavsett om det är en eller två filer, det skadar inte att kolla liksom.
Gäst 2020-11-23 21:15 ! Citera #
Min lärare säger också att man alltid bör kolla, kan komma en cyklist eller liknande från det hållet.
Gäst 2020-11-27 00:44 ! Citera #
Vad är det för fel att ha vanan att kolla döda vinkeln.

Jag kollar alltid.


Även om man vet fritt o säkert...spelar ingen roll..vana, better to be safe than sorry, rätt vad det är så är något där.

Veta vad som finns och händer runt fordonet..ha koll altså,

Så liten sak som vrida på huvudet.
Björn He 2021-06-12 20:53 ! Citera #
Gäst 2020-11-27
Vad är det för fel att ha vanan att kolla döda vinkeln.

Jag kollar alltid.


Även om man vet fritt o säkert...spelar ingen roll..vana, better to be safe than sorry, rätt vad det är så är något där.

Veta vad som finns och händer runt fordonet..ha koll altså,

Så liten sak som vrida på huvudet.
Men att vrida på huvudet kan påverka uppmärksamheten framåt. Sen är det kanske inte alltid så lätt att hinna titta i döda vinkeln eftersom en titt i döda vinkeln oftast förlänger tiden för planerad sväng eller förflyttning till ett annat körfält.

Ja när man övningskör och har körprov så är man tydligen absolut tvungen att titta i speglarna och döda vinkeln före planerad sväng eller förflyttning till ett annat körfält, men jag som numera har körkort brukar oftast nöja mig med att titta i enbart spegeln när jag byter körfält eller svänger, eftersom jag anser personligen att det är relativt onödigt att vända blicken snett åt sidan innan planerad sväng eller förflyttning till annat körfält och det är heller inte absolut nödvändigt att hålla uppsikt vid sidan av fordonet, åtminstone inte i döda vinkeln, vid planerad sväng i en korsning, eller det beror väl på de aktuella omständigheterna. Om man skall vända blicken snett åt sidan, för att kontrollera döda vinkeln, så kan det faktiskt ta farligt lång tid att göra ett körfältsbyte, som ibland måste gå så snabbt som möjligt.

När jag hade uppkörning så hade jag knappast tid att titta i spegeln och döda vinkeln först och sedan ge tecken om körfältsbyte eller sväng, som jag fått lära mig av trafikläraren, eftersom jag ofta var tvungen att göra körfältsbyten relativt hastigt, så då brukade jag istället ge tecken om körfältsbyte strax innan eller ungefär samtidigt som jag tittade i spegeln och döda vinkeln - men jag vill minnas att jag inte fått nån anmärkning på det av någon av de inspektörer jag hade.
Gäst 2021-06-12 22:38 ! Citera #
Björn He 2021-06-12
Men att vrida på huvudet kan påverka uppmärksamheten framåt. Sen är det kanske inte alltid så lätt att hinna titta i döda vinkeln eftersom en titt i döda vinkeln oftast förlänger tiden för planerad sväng eller förflyttning till ett annat körfält.

Ja när man övningskör och har körprov så är man tydligen absolut tvungen att titta i speglarna och döda vinkeln före planerad sväng eller förflyttning till ett annat körfält, men jag som numera har körkort brukar oftast nöja mig med att titta i enbart spegeln när jag byter körfält eller svänger, eftersom jag anser personligen att det är relativt onödigt att vända blicken snett åt sidan innan planerad sväng eller förflyttning till annat körfält och det är heller inte absolut nödvändigt att hålla uppsikt vid sidan av fordonet, åtminstone inte i döda vinkeln, vid planerad sväng i en korsning, eller det beror väl på de aktuella omständigheterna. Om man skall vända blicken snett åt sidan, för att kontrollera döda vinkeln, så kan det faktiskt ta farligt lång tid att göra ett körfältsbyte, som ibland måste gå så snabbt som möjligt.

När jag hade uppkörning så hade jag knappast tid att titta i spegeln och döda vinkeln först och sedan ge tecken om körfältsbyte eller sväng, som jag fått lära mig av trafikläraren, eftersom jag ofta var tvungen att göra körfältsbyten relativt hastigt, så då brukade jag istället ge tecken om körfältsbyte strax innan eller ungefär samtidigt som jag tittade i spegeln och döda vinkeln - men jag vill minnas att jag inte fått nån anmärkning på det av någon av de inspektörer jag hade.
Jag som postade.

handlar om rutin.

därför övnings kör man ju för att få in allt..rutiner mm.

viktiga är att ha koll vad som finns OCH händer runt omkring fordonet (din bil)..ha koll altså....var andra fordon, trafikanter är...

det kommer ska du se.

man kan inte ursäkta sig.....i en rondell/cikulation.

man har skyldigheter i trafiken inga rättighheter tänket ska appliceras...

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov