Start > Körkortsforum > Köra på krokig 70-väg

Köra på krokig 70-väg

Gäst 2020-07-29 09:09 ! Citera #
Hej!

I Örebro finns en väg på Norr som är en 40 men som övergår till en 70-skogsväg och är väldigt kurvig.
Jag tycker det är rent av farligt att köra i 70 där och vill max hålla 60 (även om det är för snabbt??)

Hur hade ni kört där?
Har uppkörning snart och den vägen lär man eventuellt köra på, och är rädd att köra för sakta, men även för fort och bli kuggad av den anledningen..

Hur ska man tänka?
Gäst 2020-07-29 09:41 ! Citera #
Är det kurvigt, dålig sikt (över backar och krön), lite smalt....anpassa hastigheten då.

Är 60 lämpligt...kör då i 60, går det köra 70 så kör 70.

Bromsa innan kurvor då 70 kan vara på tok för fort...lämplig hastighet för säkerheten går före allt annat.

Ja du fattar
Örebroare 2020-08-01 09:50 ! Citera #
Gäst 2020-07-29
Hej!

I Örebro finns en väg på Norr som är en 40 men som övergår till en 70-skogsväg och är väldigt kurvig.
Jag tycker det är rent av farligt att köra i 70 där och vill max hålla 60 (även om det är för snabbt??)

Hur hade ni kört där?
Har uppkörning snart och den vägen lär man eventuellt köra på, och är rädd att köra för sakta, men även för fort och bli kuggad av den anledningen..

Hur ska man tänka?
Beror på vilken väg du menar hade jag vetat det så kunde jag åka den i helgen och återkomma med vad jag håller för hastighet som jag tycker själv är lämplig. Men det låter som Kåvivägen från Lillån mot Lundby eller tvärtom(övningskörde där när jag skulle ta körkort) den är rätt kurvig på sina ställen som kräver att man håller ner hastigheten på sina ställen..

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor