Start > Körkortsforum > Kuggade idag. Vad har ni blivi…

Kuggade idag. Vad har ni blivit kuggade på

Gäst 2020-07-25 00:30 ! Citera #
Kugga min första uppkörning i Farsta idag. Min största nervositet har varit att köra mot mål. Det gick bra tills jag kom till en cirkulationsplats. Såg skylten innan cirkulationen men vart stressad och glömde vilket håll innan jag skulle in i cirkulationen. Inspektörn var snäll och sa vilket håll så gick bra.
Men senare körde vi in i en större cirkulationsplats och jag fick hjärnsläpp och la mig i högerfil när vi skulle vänster och hade löste inte min felkörning.

Fick underkänt på cirkulationsplats och gatukorsning, då han tyckte jag åkt förbi för snabbt i en korsning. Kuggade på det jag varit så säker på annars, men fick godkänt på andra punkterna. Vart glad att jag blev godkänd på det jag var mest osäker på som backa in i parkering. Men segt att jag inte kunde prestera i det jag kan bra annars :(
acknan 2020-07-25 12:17 ! Citera #
Jag klarade det på andra försöket i Farsta för ungefär 3 veckor sedan.
Första gången blev jag kuggad när jag körde in till kanten och stannade för att släppa fram en ambulans med blåljus. Det var på en liten avfart från motorväg. Allt var korrekt :) Tills jag skulle köra iväg igen då fick jag motorstopp i en farlig situation då med tanke på att det kom bilar bakom mig i hög fart. :) Det var den huvudsakliga anledningen men missade också någon högerregel och sånt. Förutom det så var allt bra sa han. Men kuggade på uppsikt och manövrering. Fast det kan man ju inte gå på utan man får ju förklarat vad man gjorde fel. Manövrering för att jag fick motorstoppen och dålig uppsikt för att jag missade en högerregel (jag stannade när den på vägen hade väjningsplikt) skulle tydligen ha sett väjningspliktskylten på dennas väg enligt inspektören. :( Sen fick jag till och med beröm för att jag skötte ambulanssituationen rätt fram till motorstoppet då. 8-) Även beröm på motorvägskörning och det mesta var ju bra sa han. Anledningen till misstagen var ju för att jag var jävligt nervös och ovan vid en helt ny bil.
Det var ju lite deprimerande efteråt så klart men jag bokade en ny tid. Så efter 14 dagar så körde jag upp igen. Körde inte bil en gång under den tiden mellan. :| Och andra gången då så blev det godkänt utan anmärkningar. Och jag måste erkänna att jag fick en extremt lätt uppkörning med en schysst provförrättare. Jag fick åka ”hem” från Farsta mot Tyresö. Vi åkte till Lidl i vendelsö och sedan tillbaka till Farsta i princip. Inge svår parkering eller backa runt hörn heller utan det var bara de där cirkulationsplatserna vid haninge C, det är ju fan 4 i rad där, helt sjukt. Tur att man gillar cirkulationsplatser ;)
acknan 2020-07-25 14:38 ! Citera #
Om du tycker att du kan köra bil tillräckligt bra och att det var mest nerver som orsakade problemen så tycker jag du bara ska boka in ny. Om du dock har problem med cirkulationer, skyltar osv även privat så kanske du behöver lite mer timmar bakom ratten för att vänja dig. Skyltarna i trafiken är ju gjorde så att alla ska kunna förstå och hinna lägga sig rätt. Så det ska inte vara så svårt :) Bara att köra mycket så du får vana.
Gäst 2020-07-25 15:00 ! Citera #
Nä känner mig väldigt trygg, va nog mest nerver. Så tänkte boka igen när ny tid kommer! Ändå lite skönt att veta hur allt gick till
Gäst 2020-07-25 15:02 ! Citera #
Blev också så mycket mer taggad och lugnad av att läsa ditt inlägg, tack!:) fick du göra om säkerhetskontrollen? Det är typ det enda jag haft ångest över fick kolla däcken sist så det var enkelt
Gäst 2020-07-25 15:04 ! Citera #
Såg nu att du skrivit vad du fick göra! Ja alla de där rondellerna åkte jag igenom, man blir ju yr
acknan 2020-07-25 23:30 ! Citera #
Jag behövde inte göra om säkerhetskontrollen nej... Och det var däck jag skulle kolla första gången så det va ju lite antiklimax :D

Min provförättare som godkände mig hette Kerim, han var så jäkla schysst. :o Satt liksom på en träplanka där brevid bilarna och drack en red bull och väntade. Hade nämligen knappt sovit. Så ser jag killen innan som blev kuggad... Och jag skulle köra upp kl 9 men redan kl halv 9 när jag sitter där och njuter av en red bull för att förbereda mig så ropar han dit mig. Så började vi snacka lite. Och han sa att jag kunde dricka upp den först ;) Sen sa jag att jag var lite nervös och så. Han berättade om allt medans han desinfekterade alla bilens ytor. Så frågar han vart jag bor. Då säger jag Tyresö. ”Bra ! Då får du köra dit” Säger han då :D Så jag backade ut och började köra. Redan i början sa han ”Bra! du kan ju det här med dragläget” ;) så gav han mig lite beröm då och då. Jag hade väl snackat som att jag var riktigt nervös så han var snäll mot mig. Så vi körde motorvägen mot haninge C / Tyresö då. Fick ett motorstopp vid ett trafikljus mitt i en korsingen :scared: precis där innan man kör upp på påfarten till motorvägen. Men jag låtsades som ingenting typ och bara fortsatte. Sedan gick allt prima. Vi tog vänster i den första rondellen som man kommer till då. Mot Tyresö hållet. Sen körde jag mot Lidl, fick parkera normalt :lol: backa ut och köra tillbaka en annan liten väg till motorvägen så tillbaka till Farsta. Allt gick verkligen galant. Så jag tänkte hela tiden att det måste ju vara godkänt. :o Så kommer vi tillbaka, jag gör en fin parkering där på trafikverket och låtsas som att jag är oberörd. Så säger Kerim ”Bra, du kan ju det där med att köra bil! Och vad händer då?” Jag -Man blir godkänd? :scared: ”JAAA PRECIS” Och han påpekade inte ens något jag gjorde dåligt som jag skulle träna lite på eller så vilket var lite skumt. Så skönt att ha det nu bara. Slippa all ångest över en med det där körkortet. Du kommer snart känna samma känsla det vet jag :)
Gäst 2020-07-26 15:08 ! Citera #
Jaa det ska bli så skönt när man bara kan släppa allt som har med ta körkort att göra. Vilken skön kommentar när han sa att du klara det! Grattis igen och tack jag hoppas jag klarar det nästa gång och får en annan inspektör:)

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov