Start > Körkortsforum > Klarade Uppkörningen i SÖDERTÄ…

Klarade Uppkörningen i SÖDERTÄLJE

DONDON00 2020-07-24 23:11 ! Citera #
Hej

Tänkte dela lite av min upplevelse. Jag blev klar efter andra gången i Södertälje. Första gången körde jag en vw golf manuell och jag blev kuggad på att min uppmärksamhet.

Jag fick börja med att göra säkerhetskontroll med att kolla hjul och däck, vilket är lätt.

Detta fick jag göra i mitt första uppkörning i Södertälje:

Säkerhetskontroll
Vändning med manövrering
Backning
Start i lutning
Användande av reglage
Gatukorsning
Cirkulationsplats
Körning på landsväg
Infart på landsväg
Sväng från landsväg
Körning mot mål
Körning i tätort

Sedan andra gången blev jag godkänd. Jag körde den här gången med en vw passat diesel. Den här gången kände jag inte alls nervös eller stressad eftersom när man väl sitter i bilen känner man sig lugnad och bekväm. Denna gång behövde jag inte göra säkerhetskontroll. Detta fick jag göra mitt andra gång:

Parkering
Backning
Användande av reglage
Körfältsbyte
Gatukorsning
Cirkulationsplats
Passerande av stillastående fordon
Motorväg/motortrafikled
Körning mot mål

Båda mina trafikinspektörer var kvinnor som är jätte snälla och vänliga. Ställ gärna frågor! :)
Gäst 2020-07-24 23:16 ! Citera #
Tycker du att det var lätt att köra i Södertälje??
DONDON00 2020-07-24 23:17 ! Citera #
Gäst 2020-07-24
Tycker du att det var lätt att köra i Södertälje??
Absolut, jag bor själv inte i Södertälje utan jag bor i Stockholm. Jag känner inte vägarna, så om du/ni bor i Södertälje kommer det gå hur bra som helst :)
Eva 2020-07-25 05:22 ! Citera #
Jag körde upp igår i Södertälje , fick en trevlig o ödmjuk inspektör. Hon gav klara o tydliga anvisningar. Frågade hur jag ville ha det in bilen, småprat? Tyst? Jag kände mej hela tiden väl förberedd på vad jag skulle göra. Har kört cirka 15 lektioner på körskola o mycket privat. Säkerhetskontroll: signalhorn, spola rutor fram o bak. Sedan 30 minuterkörning . Redan på väg ut från Trafikverket varnade hon för dålig sikt.. mycket koll innan ut på vägen. Där släppte nervositeten . Allt utom backa runt hörn o fickparkering kom på provet. Men när man backar ut från parkeringsplatsen på Trafikverket blir det ju nästan som att backa runt hörn. Godkänd körning! Så glad!
DONDON00 2020-07-25 10:22 ! Citera #
Eva 2020-07-25
Jag körde upp igår i Södertälje , fick en trevlig o ödmjuk inspektör. Hon gav klara o tydliga anvisningar. Frågade hur jag ville ha det in bilen, småprat? Tyst? Jag kände mej hela tiden väl förberedd på vad jag skulle göra. Har kört cirka 15 lektioner på körskola o mycket privat. Säkerhetskontroll: signalhorn, spola rutor fram o bak. Sedan 30 minuterkörning . Redan på väg ut från Trafikverket varnade hon för dålig sikt.. mycket koll innan ut på vägen. Där släppte nervositeten . Allt utom backa runt hörn o fickparkering kom på provet. Men när man backar ut från parkeringsplatsen på Trafikverket blir det ju nästan som att backa runt hörn. Godkänd körning! Så glad!
Grattis till dig!!
Vilken tid hade du uppkörning?
acknan 2020-07-25 12:24 ! Citera #
VW passat diesel är ju en grym bil att köra ;) Fast jag kuggade ändå med den för jag fick några motorstopp.... men men, klarade det nästa gång i en volvo v60 som var väldigt lik.
DONDON00 2020-07-25 12:36 ! Citera #
acknan 2020-07-25
VW passat diesel är ju en grym bil att köra ;) Fast jag kuggade ändå med den för jag fick några motorstopp.... men men, klarade det nästa gång i en volvo v60 som var väldigt lik.
Ja du volvo v60 är också skön att köra men min kompis som körde upp med den sa att det fanns en negativ sak med den och det var vid hastighetsmätaren, där man måste hålla koll på pilen eller pinnen vad din hastighet är medans på en volkswagen det står direkt din hastighet i skärmen vilket innebär du behöver inte anstränga sig lika mycket att kolla vart du ligger för hastigt osv, det kan också innebära att man lägger mer tid på att kolla i hastighetsmätaren vart pilen ligger och tappa fokuset framför dig
Eva 2020-07-26 05:30 ! Citera #
Jag körde upp kl 9 24/7 i Södertälje. Var nervös över säkerhetskontrollen men tuta va lätt :D och torkarna ej heller komplicerade. Inspektören hette Ellinor. Fick köra mot Helsingborg , avfart Södertälje Syd. Sedan helt runt i cirkulationen och till baka mot Stocholm. Över bron ta av mot Nynäshamn. Fortsätta höger mot Nynäshamn. Sedan vänstersväng mot Tysslinge. Ner i området . Gul byggnad . Backparkera längst ned på parkeringen. Tillbaka upp igen. Stoppplikt. Ut på landsväg o vänster mot södertälje. In i område där 50 blir till 30 8-18 vardagar.. superviktigt! Nån cirkulation o rulla runt i villaområde. Koll koll hela tiden. Annars mycket 40 vägar. Tog det lugnt! Hittade tillbaka själv och krypkörde upp till Trafikverket igen. Klart!
DONDON00 2020-07-26 10:36 ! Citera #
Eva 2020-07-26
Jag körde upp kl 9 24/7 i Södertälje. Var nervös över säkerhetskontrollen men tuta va lätt :D och torkarna ej heller komplicerade. Inspektören hette Ellinor. Fick köra mot Helsingborg , avfart Södertälje Syd. Sedan helt runt i cirkulationen och till baka mot Stocholm. Över bron ta av mot Nynäshamn. Fortsätta höger mot Nynäshamn. Sedan vänstersväng mot Tysslinge. Ner i området . Gul byggnad . Backparkera längst ned på parkeringen. Tillbaka upp igen. Stoppplikt. Ut på landsväg o vänster mot södertälje. In i område där 50 blir till 30 8-18 vardagar.. superviktigt! Nån cirkulation o rulla runt i villaområde. Koll koll hela tiden. Annars mycket 40 vägar. Tog det lugnt! Hittade tillbaka själv och krypkörde upp till Trafikverket igen. Klart!
Min första uppkörning var förra veckan då fick jag ellinor som var mycket snäll och lungande ner mig mycket, men tyvärr kuggade jag för misstag som jag gjorde.

Sen min andra uppkörning vilket var förrigår så fick jag en annan kvinna alexandra som var också snäll. Den här gången kände jag ingen nervositet, här gjorde jag inga misstag och klarade uppkörningen.

PS Till er som läser detta forum och ska köra upp i Södertälje så är dem flesta vägarna 40 :)
Lilly 2020-08-15 21:21 ! Citera #
Alexandra gav mig körkortet på första försöket! Underbar inspektör

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
4
I dag 20:21
5
I dag 15:11
1
I dag 14:28
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor