Start > Körkortsforum > Att få upp farten efter svängn…

Att få upp farten efter svängning

Snäckan 2020-07-23 20:34 ! Citera #
Hej allesammans!

Har haft lite problem med att få bilen att smidigt rulla vidare efter att jag har svängt. Innan jag svänger växlar jag ned (3:an - 2:an - 1:an) och sedan är farten (har koppling nedtryckt då) så pass lågt att jag blir tvungen att gasa på för att rulla vidare. Konsekvensen blir ofta att det blir motorstopp då jag blir lite stressad över att åka vidare så fort som möjligt och kopplingen åker antagligen upp lite för snabbt.

Några tips för att så smidigt som möjligt köra vidare utan motorstopp?

Tack för svar på förhand!:)
Gäst 2020-07-23 20:38 ! Citera #
Testa att bara släppa kopplingen lite. Tänk såhär: Släpp inte upp kopplingen hela vägen förrens du verkligen känner att bilen fått fart, då kommer du garanterat inte få motorstopp. Bättre att hålla kopplingen lite nere för länge än att släppa upp helt och motorstopp.
Gäst 2020-07-24 18:57 ! Citera #
Gäst 2020-07-23
Testa att bara släppa kopplingen lite. Tänk såhär: Släpp inte upp kopplingen hela vägen förrens du verkligen känner att bilen fått fart, då kommer du garanterat inte få motorstopp. Bättre att hålla kopplingen lite nere för länge än att släppa upp helt och motorstopp.
Tack! Ska tänka på det framöver:)
acknan 2020-07-25 14:47 ! Citera #
Du behöver ju inte gå ner på ettan heller om du inte vet att du ska stanna helt. Jag brukar sakta ner på tvåan och sedan använda kopplingen för att komma iväg utan motorstopp. Samma princip som när du startar bilen från stillastående med ettan.
Snäckan 2020-07-28 20:36 ! Citera #
acknan 2020-07-25
Du behöver ju inte gå ner på ettan heller om du inte vet att du ska stanna helt. Jag brukar sakta ner på tvåan och sedan använda kopplingen för att komma iväg utan motorstopp. Samma princip som när du startar bilen från stillastående med ettan.
Tack för tipset! :)
Gäst 2020-07-29 16:40 ! Citera #
Jag håller med acknan, sannolikheten att få motorstopp är mer om du svänger på 1:an, så sakta ner till 2:an, de allra flesta bilar kan ha så låg fart som 10km/h om inte lägre på 2:an. Ett tips min pappa lärde mig var att varje sväng ska jag kolla mittenspegeln sedan sidospegeln åt hållet jag ska svänga, blinka i god tid dit och sedan behöver du inte kolla speglarna mer tills du ska svänga och kolla döda vinkeln. Reglera med kopplingspedalen när du är på 2:an och i låg fart och kommer någon på t ex en övergång så kan du trycka kopplingen hela vägen och byta till 1:an. 1:an är enbart för start och extremt lågfartskrypkörning på t ex parkeringar i princip. Lycka till!

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov