Start > Körkortsforum > Uppkörning - annan trafikskola

Uppkörning - annan trafikskola

powerpuff 2020-07-22 16:44 ! Citera #
Hej!

Detta är kanske en lite knasig fråga, men ville höra med er kunniga.
Jag har nyss avslutat en intensivkurs på annan ort men klarade tyvärr inte uppkörningen. Eftersom denna trafikskola är på annan ort, tänkte jag eventuellt öva extra på det jag behöver här hemma och eventuellt även testa att köra upp här. (om man kan få tid innan oktober!)

Kan man ha två separata trafikskolor som man kör hos / bokar prov med? Eller är det så att man är i ett särskilt avtal tills man klarat uppkörningen och fått kortet i handen?

Vill inte bryta med min andra trafikskola, men vill inte heller behöva pendla 2-3 timmar för att ta lektioner.
Anni 2020-07-22 20:06 ! Citera #
Får man fråga vad som gick fel på uppkörningen?

Du pratar om uppkörning på trafikskola, är det inte hos trafikverket man måste göra de? När jag skulle boka tid för uppkörning så sa dom på trafikskolan (i Borås) att man inte gör uppkörningar hos skolan utan trafikverket och det kan man själv välja i vilken stad man vill göra i hela sverige.

Dom tyckte jag va konstig som en frågade om sånt, men i tex Finland så gör man uppkörningen på trafikskolor. (Har bara bott i sverige i ett par år så visste inte hur det funka här)
powerpuff 2020-07-22 21:21 ! Citera #
Hej!

Jag kör manuellt och fick motorstopp i rondellen i uppförsbacke och glömde trycka ner bromsen. Fick hjärnstopp. Annars gick allt bra och fort! Förstod att jag blev kuggad där och då, men han sa inget så jag fortsatt att köra.
Vet själv nu att jag behöver fler timmar bakom ratten, så ska försöka göra mitt bästa tills nästa gång.

Ah precis, jag menar trafikverket på de olika orterna. Om man är inskriven hos en körskola brukar de leta körprov hos trafikverket åt dig, och man kan även låna körskolans bilar vilket jag tycker är bra.
De olika orterna har även högre/lägre tryck så skulle helst vilja ta det inom snar framtid och eventuellt göra det här hemma istället.
Anni 2020-07-22 21:35 ! Citera #
powerpuff 2020-07-22
Hej!

Jag kör manuellt och fick motorstopp i rondellen i uppförsbacke och glömde trycka ner bromsen. Fick hjärnstopp. Annars gick allt bra och fort! Förstod att jag blev kuggad där och då, men han sa inget så jag fortsatt att köra.
Vet själv nu att jag behöver fler timmar bakom ratten, så ska försöka göra mitt bästa tills nästa gång.

Ah precis, jag menar trafikverket på de olika orterna. Om man är inskriven hos en körskola brukar de leta körprov hos trafikverket åt dig, och man kan även låna körskolans bilar vilket jag tycker är bra.
De olika orterna har även högre/lägre tryck så skulle helst vilja ta det inom snar framtid och eventuellt göra det här hemma istället.
Hej!

Jaha jag förstår. Var det enda felet i hela uppkörningen? Jag hade först bokat uppkörning manuellt men var tvungen att avboka pga kuggat teoriprov. Jag ska göra nytt teoriprov nu på fredag och hoppas verkligen jag klarar detta så jag slipper avoka uppkörningen igen. Blev dock så stressad och när jag kuggade på teorin så bestämde mig för att boka automat på nästa uppkörning eftersom jag blev så rädd för motorstopp, MEN nu när jag provat nya bilar så märker jag att man inte får de lika lätt som i gamla, som i tex min egna som är 2005, men men..


Om du går in på trafikverkets sida och försöker boka prov och se lediga tider/orter så kan du endast göra de om ”det är tillåtet” , sidan läser av ditt personnummer om du förstår hur jag menar. Så gå in och kika :)

För mig tar det ca 3,5 timmar till staden som är närmast för att göra teorin och uppkörning, så blir ca 7 timmar fram å tillbaka haha. Men om jag ville ha de närmare fanns tidigaste tider i oktober :S
acknan 2020-07-23 00:36 ! Citera #
Måste bara fråga. Har du lärt dig att du ska växla ”färdigt” innan du kör in i rondellen? Då ska det ju inte gå att få motorstopp eftersom att du inte ens rör kopplingen. Om man behöver stanna innan kan man ju få motorstopp med tanke på att då måste man ju använda kopplingen men det är ju inte en trafikfarlig situation du blir kuggad för. Däremot inne i rondellen är det ju det.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
5
I går 20:04
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo