Start > Körkortsforum > Skillnad mellan ”Förbud mot in…

Skillnad mellan ”Förbud mot infart med fordon” och ”Förbud mot trafik med fordon”

Sallad_21 2020-07-19 14:53 ! Citera #
Jag har lite svårt att skilja mellan dessa två skyltar, varför sätter man den ena istället för den andra? Varför kan man inte bara sätta förbud mot infart vid varje ände av en väg så att inga fordon kör in i vägen (därmed otrafikerad).
acknan 2020-07-19 17:29 ! Citera #
Hej, såhär står det ju under märkena iaf

C 1 Förbud mot infart med fordon (Märket anger förbud mot infart med fordon.

Inga fordon får passera märket.

Det används i samband med enkelriktade gator och är oftast böjt.)

C 2 Förbud mot trafik med fordon

Märket anger förbud mot trafik med fordon.

Inga fordon får passera märket. Förbudet gäller i båda körriktningarna.
Gäst 2020-07-19 19:00 ! Citera #
Förbud mot infart - du får inte köra in här
Förbud mot trafik - du får inte köra in här, men det kan komma fordon som kör ut därifrån
Gäst 2020-07-19 19:01 ! Citera #
Gäst 2020-07-19
Förbud mot infart - du får inte köra in här
Förbud mot trafik - du får inte köra in här, men det kan komma fordon som kör ut därifrån
Jag menade såklart tvärtom, sorry.
Förbud mot infart - du får inte köra in här, men det kan komma fordon som kör ut
Förbud mot trafik - du får inte köra in här, det ska inte komma fordon som kör ut därifrån heller
Björn He 2020-11-11 22:13 ! Citera #
Förbud mot fordonstrafik innebär ju förbud mot trafik med alla typer av fordon, vilket betyder att man inte ens får cykla men däremot får cykel ledas eftersom man då är gångtrafikant.

Förbud mot infart betyder däremot förbjuden körriktning i riktning mot skylten, medan körriktningen i den motsatta riktningen däremot är tillåten.
Nina 2020-11-20 18:30 ! Citera #
I ena fallet får du köra bortom skylten, om du hittar en annan väg dit.

Förenklat exempel: Tänk en idrottsplats med staket runt, det finns 2 portar på olika sidor.

”Förbud mot trafik med fordon” vid ena porten betyder att du får köra din bil på idrottsplatsen, alls. Du får inte köra där, punkt.

”Förbud mot infart med fordon” betyder att du inte får köra in med bilen genom just denna port, men du får köra inne på området om du hittar en laglig väg dit. T.ex åker till den andra porten - där får du köra in! Det är skillnaden i sig.

I praktiken betyder det ena att du aldrig får köra där och den andra att det är enlkelriktad gata, och att du försöker köra ”åt fel håll”.
Björn He 2021-06-09 23:04 ! Citera #
Nina 2020-11-20
I ena fallet får du köra bortom skylten, om du hittar en annan väg dit.

Förenklat exempel: Tänk en idrottsplats med staket runt, det finns 2 portar på olika sidor.

”Förbud mot trafik med fordon” vid ena porten betyder att du får köra din bil på idrottsplatsen, alls. Du får inte köra där, punkt.

”Förbud mot infart med fordon” betyder att du inte får köra in med bilen genom just denna port, men du får köra inne på området om du hittar en laglig väg dit. T.ex åker till den andra porten - där får du köra in! Det är skillnaden i sig.

I praktiken betyder det ena att du aldrig får köra där och den andra att det är enlkelriktad gata, och att du försöker köra ”åt fel håll”.
Det var väl det du skriver här som jag sa, när jag skrev ett eget inlägg, att förbud mot fordonstrafik betyder att ingen trafik med någon typ av fordon är tillåten medan förbud mot infart däremot betyder att riktningen mot skylten är förbjuden körriktning eftersom vägen är enkelriktad och därför är det bara den motsatta körriktningen som är tillåten.

P.S.: Jag tycker det förbudsmärke som benämns ”Förbud mot infart” bör byta benämning till ”Förbjuden körriktning”, såvitt jag vet så säger man ”Förbjuden körriktning” i Finland.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo