Start > Körkortsforum > Varför gäller inte trafiksigna…

Varför gäller inte trafiksignalen på höger körfält?

Hypno 2020-07-13 19:02 ! Citera #
Frågan kom på elevcentralens sluttest. Kommer inte ihåg vad frågan var exakt men jag fick fel på den då man tydligen skall fortsätta köra framåt, bara att man måste väja. För mig ser det ut som att trafiksignalen gäller för båda körfälten, men det gäller bara för vänster körfält. Varför är det så? Varför gäller inte trafiksignalen på höger körfält? Har letat runt lite grann men inte fått svar. Tack i förhand!

Bilden: imgur.com/a/9rnPyWZ
Gäst 2020-07-13 21:20 ! Citera #
Eftersom båda trafiksignalen har en pil i sig som pekar åt vänster, som säger att trafiksignalen gäller för vänster sväng.
Hypno 2020-07-14 10:05 ! Citera #
Gäst 2020-07-13
Eftersom båda trafiksignalen har en pil i sig som pekar åt vänster, som säger att trafiksignalen gäller för vänster sväng.
Tack så sjukt mycket för svaret. Bilden var i så himla låg kvalité så jag märkte inte ens att trafiksignalen hade en pil i sig. Thank you sir.
Trabanten 2020-07-17 22:44 ! Citera #
Tips!

Leta efter stopplinjer. Du ser att bara vänster körfält har en stopplinje, då får du informationen att du inte har någon stopplikt.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor