Start > Körkortsforum > Nervös och stressad innan körl…

Nervös och stressad innan körlektionerna

sunbeam 2020-07-12 19:25 ! Citera #
Hej alla! Ville bara kolla om nån skulle vilja dela med sig lite av sina erfarenheter när ni började övningsköra?
Jag känner mig så stressad och nervös inför lektionerna, och känner att det är så jobbigt! Önskar att det bara kunde släppa.. Jag är ju där för att lära mig, men känner att jag alltid måste prestera när jag har lektionerna och kanske sätter för stor press på mig själv.

Alla är ju såklart olika, men undrar om nån hade lite liknande situation och har nåt tips för mig så jag kan lugna ner nerverna lite? Har uppkörning också nästa tisdag, så skulle gärna vilja försöka få nerverna i schack någorlunda innan dess.

Hoppas allt är bra!

Tack xx
Amanda 2020-07-13 08:48 ! Citera #
Hej! Jag håller på att övningsköra just nu och är precis likadan. Mina två bästa tips är att bytakörskole lärare (om det har något med det att göra) det fick jag göra och jag blev direkt mindre nervös. Men jag rekommenderar också att ta ett djupt andetag innan du kör iväg, det brukar hjälpa mig. Lycka till!
Gäst 2020-07-13 09:02 ! Citera #
Jag tror att de flesta är så i början, det släpper när du är mer van vid reglerna och manövrering, mitt tips är att fråga läraren innan ni kör iväg vilka regler som gäller på den kommande vägen så du vet i förtid och kan fokusera på att styra bilen och se upp för trafikanter osv
sunbeam 2020-07-13 11:43 ! Citera #
Tack för era svar! Ska försöka andas, och bara lita på att det bara kan bli bättre :)
JP 2020-07-19 10:27 ! Citera #
Det är samma situtation med mig också. Jag har tagit mer än 20 lektioner men blir fortfarande ansträngd medan jag tar lektioner. Min lärare säger slappna av och säger att du är här för att lära men det är min natur, jag försöker alltid se till att jag inte upprepar några misstag som gjorts tidigare. Jag håller med om att vi alltid måste ha kul och min lärare är jättekul att jobba med mig men
acknan 2020-07-19 17:25 ! Citera #
Tänk såhär. Vore ju rätt skumt om en ung person utan körkort inte var nervös och stressad av körning/trafiken. Det tyder bara på att du har ett konsekvenstänk och bryr dig om pengarna som sinar ;). Nervositeten försvinner ju men det kan kräva mycket körning tills man vänjer sig vid trafiken. Det är därför bra att köra mycket privat så att du får många timmar bakom ratten. Kan ju kännas extra stressigt på körlektion när man vet att det kostar massa pengar också.
Du kan ju jämföra det med första dagen i skolan (övningskörare) vs sista dagen i skolan (körkort i 10 år) ungefär.
Körlektioner på trafikskola är såklart också viktigt men personligen tog jag inga då jag tyckte det va onödigt när allt material redan finns gratis på youtube.
sunbeam 2020-07-22 09:13 ! Citera #
Tjena!
Ville bara uppdatera lite. Efter ett flertal lektioner började min nervösitet släppa mer och mer - ju mer självsäker jag var på min körning desto mindre stressad blev jag innan lektionerna.

Jag körde även till och från med en annan lärare, som även gav mig lite beröm då och då. Tror definitivt på att man ska ha bra kemi med sin körlärare för att kunna få ut det mesta av sina lektioner..

Sen självklart är det ju pengar som går ut, men ser det som en investering (kan tyvärr ej köra privat)

Lycka till ni andra som är nervösa! Det KOMMER att släppa! :)

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest