Start > Körkortsforum > Rondell

Rondell

Gäst 2020-07-04 18:24 ! Citera #
Hejsan!

Tidigare idag körde jag in i en enfilig rondell och skulle köra rakt fram. Så jag placerar mig åt höger på min fil och kort innan jag skulle köra in i rondellen så kommer det en bil på samma fil som mig som placerar sig på vänster sida om mig. Blir lite förväntad men kort efter så bilen kör i rondellen och åker till vänster medan jag kör rakt fram. Aldrig sett detta hända innan i denna rondell. Vi fick knappt båda plats på filen och alla vägar som är anslutna till rondellen är enfiliga också. Var detta okej av den andra bilen?
Gäst 2020-07-05 19:31 ! Citera #
En länk underlättar,...Länka google maps.....

Exempel..

https://maps.app.goo.gl/FpwG12riNJDn7R9B9

Så kan kika på detta....
Nypan 2020-07-06 19:22 ! Citera #
Rondellen ser ut att vara tvåfilig enligt din länk? Flera av in- och utfartsvägarna är tvåfiliga och man ser till och med körfältsmarkeringen inne i rondellen. Då är det ett okej beteende, helt enkelt så man ska göra. Hade det varit en enfilig rondell hade det förstås inte varit lämpligt att göra på det sättet.

I många rondeller med tung trafik kan körfältslinjerna vara bortnötta, och då kan det vara bra att kolla på hur många filer som kör in i och ut ur cirkulationsplatsen. Är det tvåfiligt på någon av vägarna så är det två filer också inne i cirkulationen, även om linjerna är borta.
Gäst 2020-07-07 10:24 ! Citera #
Du missa en sak...Jag som länkade för att visa ett exempel hur göra med google maps till en specifik plats...med att klistra in en länk

Den jag länkade till var trafikplatsen vid Tensta och ja de är tvåfiliga.

Dettq var bara ett exempel.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
3
I går 22:14
1
I går 22:12
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov