Start > Körkortsforum > Vänstersväng på landsväg

Vänstersväng på landsväg

Gäst 2020-06-28 00:24 ! Citera #
Är lite osäker på detta.

Stanna till på högerkanten i god tid om det behövs och om det finns en lämplig plats att stanna på. Du ska aldrig stanna på högerkanten intill korsningen. Det kan nämligen komma ytterligare en bil som ska svänga till vänster. Om denna stannar vid mittlinjen, blockerar ni hela höger väghalva.

Vad menas med lämplig plats? Måste det vara en parkeringsficka/bussficka/osv eller räknas vägren om det finns? Räknas det om körfältet är tillräckligt brett?

Jag måste anta att det räknas om körfältet är brett för det är bara då som ”om denna stannar vid mittlinjen blockerar ni hela högra väghalva” ”makes sense” så att säga.
Gäst 2020-06-28 00:29 ! Citera #
Och om man får stanna på höger sida av vägen/vägren ska man ha höger blinkers på för att visa att man stannat vid kanten?
Gäst 2020-06-28 18:36 ! Citera #
Gäst 2020-06-28
Och om man får stanna på höger sida av vägen/vägren ska man ha höger blinkers på för att visa att man stannat vid kanten?
Du ska inte blinka när du ska stanna vid vägkanten. Andra kan då tro att du ska svänga höger längre fram i korsningen. Det du gör för att markera att du ska stanna vid vägkanten är att i god tid sänka farten, placera dig till höger och trycka lätt på bromsen så bromsljuset tänds. Bromsljuset, din minskning av hastighet och att du placerar dig till kanten är tillräckligt för att de ska förstå att du ska stanna vid vägkanten. Glöm inte ha bra sikt bakåt och döda vinkeln innan du svänger in till kanten. Däremot blinka ska du alltid göra när du kör ut från vägkanten.
Gäst 2020-06-28 18:42 ! Citera #
Gäst 2020-06-28
Du ska inte blinka när du ska stanna vid vägkanten. Andra kan då tro att du ska svänga höger längre fram i korsningen. Det du gör för att markera att du ska stanna vid vägkanten är att i god tid sänka farten, placera dig till höger och trycka lätt på bromsen så bromsljuset tänds. Bromsljuset, din minskning av hastighet och att du placerar dig till kanten är tillräckligt för att de ska förstå att du ska stanna vid vägkanten. Glöm inte ha bra sikt bakåt och döda vinkeln innan du svänger in till kanten. Däremot blinka ska du alltid göra när du kör ut från vägkanten.
Du missförstår, jag menar när jag väl har stannat ska jag ha blinkers på så att folk förstår att jag ska stå kvar och folk kan köra om? Dåligt minne men tror att jag blev tillsagd att göra det en gång på en körlektion. Men de flesta gångerna stannade jag vid kanten och stängde av bilen. Kan ha berott på var det var jag stannade (minns ej)
Gäst 2020-06-28 18:53 ! Citera #
Gäst 2020-06-28
Du missförstår, jag menar när jag väl har stannat ska jag ha blinkers på så att folk förstår att jag ska stå kvar och folk kan köra om? Dåligt minne men tror att jag blev tillsagd att göra det en gång på en körlektion. Men de flesta gångerna stannade jag vid kanten och stängde av bilen. Kan ha berott på var det var jag stannade (minns ej)
Okej nu förstår jag vad du menar. Men det är samma sak som när stannar som när du står still. Det finns inget krav på att du ska blinka när du har stannat vid vägkanten. Att ha på bromsljuset är tillräckligt. Dessutom får du endast stanna och inte parkera på huvudled. Som du sa kan de också bero på. Om det finns en korsning längre fram kan det vara olämpligt att ha på blinkers, medan om du stannar vid en busshållplats kan det vara bra att ha på blinkers liksom bussar gör när de stannar.

Det kan alltså i vissa situationer vara lämpligt att använda blinkers för att tydligare visa att du står still, men inget krav. Andra tillfällen kan det vara en fara att ha på blinkers. Det beror som du säger helt på situationen.
Gäst 2020-06-28 19:06 ! Citera #
Måste man ha bromsljuset på?

Kan du hjälpa mig med frågan angående landsvägen också? Att tömma bilkö bakom en.

Vad är en lämplig plats? Är det bara parkeringsficka osv eller får man stanna på vägen om den är tillräckligt bred eller vägren om det finns?
Gäst 2020-07-01 19:24 ! Citera #
Bamp

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor