Start > Körkortsforum > Frågor om Volvo V60 och min ku…

Frågor om Volvo V60 och min kuggade uppkörning

Gäst 2020-06-27 22:01 ! Citera #
Hejsan! Jag hade min första uppkörning igår, hela körningen gick utmärkt, hade trafikskolans bil och körde i ett område jag kände till. Min körkontrollant var dock ganska märklig. Direkt efter jag hade fickparkerat och börjat köra igen (vilket var första momentet på mitt prov) så bad kontrollanten mig att stanna vid vägkanten i lägenhetsområdet. Därefter gick han ur bilen och ut i vägen, stannade en annan bil och började skälla ut chauffören och hytte med fingrarna. Dock inget mer jag tänkte på. Färden fortsatte i bilen som jag kände till väl från körskolan. Dessvärre, på väg tillbaka till trafikverket så kommer vi till ett ställe där jag har väjningsplikt. Kör upp i rusningstid i Stockholm, och bilarna som kom var väldigt många. Hittade en lucka, och försöker då köra ut. Kontrollanten tvärbromsade mig och sa att den andra bilen skulle behöva bromsa om jag skulle köra ut då. Dock behövde bilen jag tänkt åka ut framför ändå stanna innan korsningen där jag kommer ifrån, då det blev rött på hans väg, och jag kommer då ändå ut framför honom. Jag erkänner mitt misstag, visserligen hade jag hunnit ut, men hade ju kunnat bli ett störningsmoment för bilen bakom. Tråkigt att jag kuggade, men trafikkontrollanten var väl lite lustig som använder min uppkörningstid för att läxa upp andra trafikanter.

Denna tråd skulle ju inte handla om min kuggning, men som tur är fick jag en ny uppkörningstid, den här gången i en småstad där min mamma vuxit upp, utan några rödljus alls. Dock ligger staden bland ”bergen” så det är många ganska branta backar. Här är jag bokad som privatist, och ska få köra en Volvo V60. Motorstopp har jag inte haft problem med på två år, och har då kört min VW diesel Polo från 2009 och körskolans VW diesel Golf från ungefär 2015. Dessvärre vill jag veta lite vad jag har att förvänta mig med Volvon, typ om hastigheterna där man kan växla är liknande, om den har några backsensorer och allmänt om någon av er kört i en sådan och upplevt det som svårare än något annat eller om ni snabbt blev bekväma i bilen. Har kört väldigt mycket och regelbundet med min trafikskola i Stockholm, och det har gått riktigt bra, dessvärre finns här inga landsvägar där man kan utföra en oskyddad vänstersväng, så har inga riktiga erfarenheter från det annat än teoretiska!

Skriv gärna era tips och erfarenheter från uppkörning i Ulricehamn, samt om ni har info om V60 :)
Gäst 2020-06-27 22:58 ! Citera #
Jag kör V60 på min trafikskola och är jättenöjd. Tycker den är väldigt ”snäll” och okomplicerad. Jag vande mig snabbt vid den. Är dock inte van att bromsen hugger så snabbt som den gör på V60:n, men det är nog bara för jag kör Corolla privat.
Den jag kör med har backsensor också, förresten. Vet du om den du kommer få köra är diesel eller bensin? Jag hade inte varit orolig iaf om jag var du. Stort lycka till. :-)
acknan 2020-06-27 22:58 ! Citera #
Den volvo v60 diesel som jag fick köra på min uppkörning var riktigt nice. Och då var jag helt ovan vid moderna bilar. Med tanke på de bilar du nämner att du har kört kommer det inte vara några problem alls för dig kan jag garantera. Du kan ha ganska låg växel t.ex 3:an i 45 km/h. Den bilen jag körde hade som en indikator på om det var lagom växel också som provförrättaren nämnde. Det gick alltså att se på en liten display om jag hade för hög/låg eller lämplig växel. 6 Växlad med backen på samma plats som 6:e växeln utan någon spärr. Går bara att få i backen när bilen står still. Parkeringsbromsen var en knapp på vänster sida av ratten.
Jag hade själv bara kört renault clio 2004 bensin innan uppkörningen och jag lyckades ganska bra med denna moderna diesel så det blir nog inga problem för dig med bilen.
Gäst 2020-06-27 23:10 ! Citera #
Gäst 2020-06-27
Jag kör V60 på min trafikskola och är jättenöjd. Tycker den är väldigt ”snäll” och okomplicerad. Jag vande mig snabbt vid den. Är dock inte van att bromsen hugger så snabbt som den gör på V60:n, men det är nog bara för jag kör Corolla privat.
Den jag kör med har backsensor också, förresten. Vet du om den du kommer få köra är diesel eller bensin? Jag hade inte varit orolig iaf om jag var du. Stort lycka till. :-)
Jag kommer att få köra en diesel, årsmodell har jag ingen aning om, men tydligen ska det regna :o Jag får helt enkelt hoppas att reglagen är samma som i VW golf/polo :)
Gäst 2020-06-27 23:13 ! Citera #
acknan 2020-06-27
Den volvo v60 diesel som jag fick köra på min uppkörning var riktigt nice. Och då var jag helt ovan vid moderna bilar. Med tanke på de bilar du nämner att du har kört kommer det inte vara några problem alls för dig kan jag garantera. Du kan ha ganska låg växel t.ex 3:an i 45 km/h. Den bilen jag körde hade som en indikator på om det var lagom växel också som provförrättaren nämnde. Det gick alltså att se på en liten display om jag hade för hög/låg eller lämplig växel. 6 Växlad med backen på samma plats som 6:e växeln utan någon spärr. Går bara att få i backen när bilen står still. Parkeringsbromsen var en knapp på vänster sida av ratten.
Jag hade själv bara kört renault clio 2004 bensin innan uppkörningen och jag lyckades ganska bra med denna moderna diesel så det blir nog inga problem för dig med bilen.
Tack för all info! Ja det känns ju ganska mycket bättre nu efter det! Har en tendens att stressa upp mig väldigt, men ändå prestera bra när det väl gäller. Tror du att årsmodellerna är lika mellan de olika trafikverken?
acknan 2020-06-28 09:22 ! Citera #
Det viktiga är ju att du inte ”tänker” på reglagen och växlingen. Utan bara tittar långt framåt på vägen och planerar bra. Det är ju inte så lätt i en helt ny bil. Fick själv underkänt första gången i en VW passat diesel. Var för nervös och fick motorstopp osv. Tänkte för mycket på bilen och inte körningen. Sedan klarade jag det i en v60. Det är bara att köra som vanligt utan att tänka att det är annorlunda :) Det är lättkörda bilar trots allt, mycket skönare än bilen vi hade hemma. Provförrättaren berättar allt för dig om bilen innan om du frågar. Sedan är det bara att ta det lugnt ifall du inte hittar rätt spak att sätta på vindrutetorkaren på t.ex. Bara att andas lite och tänka efter, allt är ju logiskt om du har suttit i en bil förut.
Om det regnar så kan det ju vara bra att du kollar hur torkarna fungerar innan ni kör ut så att du slipper tänka på det ute på vägen. Sedan är väl det mest avancerade du kan tänkas behöva göra att sätta på parkeringsbromsen i någon backe eller så om du får en sån uppgift. Annars är det bara att köra bil :) Kan du växla så kan du växla på en v60, du behöver inte ens tänka på det. Lycka till kompis :)
Gäst 2020-06-28 09:58 ! Citera #
acknan 2020-06-28
Det viktiga är ju att du inte ”tänker” på reglagen och växlingen. Utan bara tittar långt framåt på vägen och planerar bra. Det är ju inte så lätt i en helt ny bil. Fick själv underkänt första gången i en VW passat diesel. Var för nervös och fick motorstopp osv. Tänkte för mycket på bilen och inte körningen. Sedan klarade jag det i en v60. Det är bara att köra som vanligt utan att tänka att det är annorlunda :) Det är lättkörda bilar trots allt, mycket skönare än bilen vi hade hemma. Provförrättaren berättar allt för dig om bilen innan om du frågar. Sedan är det bara att ta det lugnt ifall du inte hittar rätt spak att sätta på vindrutetorkaren på t.ex. Bara att andas lite och tänka efter, allt är ju logiskt om du har suttit i en bil förut.
Om det regnar så kan det ju vara bra att du kollar hur torkarna fungerar innan ni kör ut så att du slipper tänka på det ute på vägen. Sedan är väl det mest avancerade du kan tänkas behöva göra att sätta på parkeringsbromsen i någon backe eller så om du får en sån uppgift. Annars är det bara att köra bil :) Kan du växla så kan du växla på en v60, du behöver inte ens tänka på det. Lycka till kompis :)
Tack så mycket igen! Har bara en sista fråga, det är alltså inte fel att fråga provförrättaren om sådant man inte känner till i bilen? Typ: Parkeringsbromsen sitter på ett annat ställe än vad jag är van vid, skulle du vilja visa mig vart? Eller: Jag är ovan vid bilen och skulle gärna pröva vindrutetorkarna innan vi kör iväg? Man får liksom inte underkänt om man inte vet vart allt sitter och därmed frågar?
acknan 2020-06-28 10:09 ! Citera #
För mig på båda uppkörningarna frågade provförrättaren om jag kände till bilen. Då sa jag nej. Så fick jag en förklaring till allt man behöver veta. Nästan som att man satt där som ett litet barn när de förklarade. Hur man ställer in sätet, speglarna och det. Sedan säger de hur du startar bilen och vart parkeringsbromsen sitter osv. Men tror inte de säger hur du sätter på defrost och vindrutetorkarna och sånt för det ska du ju veta hur symbolerna ser ut :o Jag frågade till exempel hur man får i backen då jag aldrig kört ens 6 växlad bil :scared: Så sånt kan du fråga om såklart. Annars så va det parkeringssensorer och backkamera på den bil jag körde med. Inget som jag har använt tidigare så jag bara sket i det. Blev lite skraj när sensorerna började blippa helt random. :D
Gäst 2020-06-28 11:20 ! Citera #
acknan 2020-06-28
För mig på båda uppkörningarna frågade provförrättaren om jag kände till bilen. Då sa jag nej. Så fick jag en förklaring till allt man behöver veta. Nästan som att man satt där som ett litet barn när de förklarade. Hur man ställer in sätet, speglarna och det. Sedan säger de hur du startar bilen och vart parkeringsbromsen sitter osv. Men tror inte de säger hur du sätter på defrost och vindrutetorkarna och sånt för det ska du ju veta hur symbolerna ser ut :o Jag frågade till exempel hur man får i backen då jag aldrig kört ens 6 växlad bil :scared: Så sånt kan du fråga om såklart. Annars så va det parkeringssensorer och backkamera på den bil jag körde med. Inget som jag har använt tidigare så jag bara sket i det. Blev lite skraj när sensorerna började blippa helt random. :D
Ah, men dåså! Det låter ju ändå ganska lovande :) Usch alltså vill bara ha provet nuuu så allt är över :p
acknan 2020-06-28 11:30 ! Citera #
Sen kan du gå dit lite innan och titta in genom fönstret på bilen :o så ser du allt innan. Även kolla all belysning på utsidan så du vet ifall du får yttre säkerhetskontroll

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
2
I dag 15:04
1
I dag 11:46
5
I dag 06:09
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov