Hejsan! Jag hade min första uppkörning igår, hela körningen gick utmärkt, hade trafikskolans bil och körde i ett område jag kände till. Min körkontrollant var dock ganska märklig. Direkt efter jag hade fickparkerat och börjat köra igen (vilket var första momentet på mitt prov) så bad kontrollanten mig att stanna vid vägkanten i lägenhetsområdet. Därefter gick han ur bilen och ut i vägen, stannade en annan bil och började skälla ut chauffören och hytte med fingrarna. Dock inget mer jag tänkte på. Färden fortsatte i bilen som jag kände till väl från körskolan. Dessvärre, på väg tillbaka till trafikverket så kommer vi till ett ställe där jag har väjningsplikt. Kör upp i rusningstid i Stockholm, och bilarna som kom var väldigt många. Hittade en lucka, och försöker då köra ut. Kontrollanten tvärbromsade mig och sa att den andra bilen skulle behöva bromsa om jag skulle köra ut då. Dock behövde bilen jag tänkt åka ut framför ändå stanna innan korsningen där jag kommer ifrån, då det blev rött på hans väg, och jag kommer då ändå ut framför honom. Jag erkänner mitt misstag, visserligen hade jag hunnit ut, men hade ju kunnat bli ett störningsmoment för bilen bakom. Tråkigt att jag kuggade, men trafikkontrollanten var väl lite lustig som använder min uppkörningstid för att läxa upp andra trafikanter.
Denna tråd skulle ju inte handla om min kuggning, men som tur är fick jag en ny uppkörningstid, den här gången i en småstad där min mamma vuxit upp, utan några rödljus alls. Dock ligger staden bland ”bergen” så det är många ganska branta backar. Här är jag bokad som privatist, och ska få köra en Volvo V60. Motorstopp har jag inte haft problem med på två år, och har då kört min VW diesel Polo från 2009 och körskolans VW diesel Golf från ungefär 2015. Dessvärre vill jag veta lite vad jag har att förvänta mig med Volvon, typ om hastigheterna där man kan växla är liknande, om den har några backsensorer och allmänt om någon av er kört i en sådan och upplevt det som svårare än något annat eller om ni snabbt blev bekväma i bilen. Har kört väldigt mycket och regelbundet med min trafikskola i Stockholm, och det har gått riktigt bra, dessvärre finns här inga landsvägar där man kan utföra en oskyddad vänstersväng, så har inga riktiga erfarenheter från det annat än teoretiska!
Skriv gärna era tips och erfarenheter från uppkörning i Ulricehamn, samt om ni har info om V60