Start > Körkortsforum > Rutiner - titta över axeln när…

Rutiner - titta över axeln när?

Gäst 2010-11-15 19:54 ! Citera #
Jag har problem att titta i sidospegeln när jag ska köra ut på motorvägen. Det känns som om jag inte kan lite på den och istället vrider jag huvudet. Om man bortser från att man vrider lite på ratten samtidigt så tycker jag inte att det är så skadligt. Varför kan man inte få göra så för?!
dagglii 2010-11-16 18:37 ! Citera #
På min uppkörning sa beslutsfattaren att jag överkollade i döda vinkeln. Med det menade hon dock att jag vred hela kroppen istället för att bara typ snegla med huvudet. Dock något att tänka på.
Gäst 2010-11-17 09:44 ! Citera #
Ang. filbyte på rak väg

Min handledare (dvs min pappa, som tog körkort för 40 år sen...) säger att man först ska blinka, sedan titta i backspegeln, eftersom det kan hända att bilen som ligger precis bakom till höger/vänster saktar in för att släppa fram dig. Dock tycker jag att detta låter som en dum idé, det är väl klart att man först kollar om det ens är MÖJLIGT att byta fil. Skulle vilja få bekräftelse på om jag har rätt eller om min pappa har det, hihi :)

Ang. filbyte i rondell

Jag har aldrig riktigt fått klart för mig vad ”döda vinkeln” är (förutom en grym kent-låt 8-) ), förklaring? Jag tittar mig alltid över axeln, men vet ej exakt vad som är ”dött” och vad man ser i backspeglarna. Sen visste jag inte att man ska kolla i inre spegeln, brukar bara kolla mitten, yttre och över axeln, går det lika bra?

Hej hopp!
RLandersson 2010-11-17 18:17 ! Citera #
Först inre backspegel, sedan yttre backspegel (vänster om du ska svänga vänster, höger om du ska svänga höger), döda vinkeln= bakom axeln, blinka, sväng.

Största problemet om du blinkar innan du tittar döda vinkeln är väl att du ger tecken att du ska svänga fast är inte hundra på att det går. Eftersom du redan slagit på blinkers har du visat de andra trafikanterna att du sa svänga och därmed tror ju dom det. Alltså kan en olycka uppstå p.g.a att du är otydlig på vart du ska.

Sedan ska det ju bli en rutin. Det kommer gå fort när det väl sitter.
Kollen 2011-02-02 17:11 ! Citera #
Först innerspegel,därefter ytter och sedan titt över axeln!. MEN det beror ju lite på situationen!. Kör du t ex på landsväg så är det ju meningslöst att titta över axeln!. För VEM kan plötsligt komma där?.
Mest är den titten aktuell i stadstrafik och när man gör körfältsbyte. En annan sak som spelar in är ju hur fort du själv kör i förhållande till annan trafik,samt hur ofta du tittar i speglarna!.
agginator 2011-02-09 11:37 ! Citera #
aida
Det där e så sjukt egentligen för jag känner att jag måste kolla en gång till innan jag svänger, altså efter att jag blinkat så kollar jag en extra gång för att va 100 % säker! Hoppas man inte kan kugga på något sådant!

Det kan jag inte tänka mig att du ska göra! :?
körlärarn 2013-07-08 11:00 ! Citera #
Att använda ögonen på rätt sätt är helt avgörande för om man kan köra säkert och klara uppkörningen.
sites.google.com/site/plugga24se/korkort-snabbare-och-billigare 8-)

Kanske allra viktigast är att lära sig en bra rutin för att svänga och flytta bilen i sidled vid filbyte på ett säkert sätt, så att man inte kör in i ett annat fordon eller cykel t ex: Titta först i (1) backspegeln, (2) sidospegeln åt det håll du ska svänga och i (3) döda vinkeln. Blinka om det är fritt. Se därefter hur de andra trafikanterna reagerar. Strax innan du svänger så tittar du igen i (4) sidospegeln och i (5) döda vinkeln igen.
(Titta ordentligt i döda vinkeln, snegla inte bara åt det hållet!)

Att lära sig köra bil är att lära sig att använda ögonen på ett annat sätt. Man behöver ha konstant uppsikt med blicken, speciellt framåt förstås. Titta i backspegeln och sidospeglar kanske var 5-7 sekund. Låt inte blicken fastna på ett ställe utan den måste vara rörlig. För nybörjaren är det lätt att t ex fastna med blicken på en bil som kommer från ena hållet, och därför missar han/hon vad som kommer från andra hållet.

Senaste foruminläggen

Rubrik
4
I går 14:32
3
I går 14:28
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo