Hej allihop, nu när jag klarat allt vill jag dela med mig av min resa för ni andra hjälpt mig så mycket genom detta forum. Hoppas detta hjälper er som är nervösa att inte vara det (detta kommer från någon som är extremt nervös) och vad ni ska tänka på.
Är T23 och klarade idag uppkörningen i Linköping. Jag började med att övningsköra när jag var 17-18, kommer knappt ihåg men jag lärde mig köra ok men slutade köra med jämna mellanrum när jag flyttade vid 18 års ålder. Jag körde kanske 1-2 gånger per år med min pappa fram tills mitten av maj i år 2020 (behövde göra om handledarkurs och körkortstillståndet för det hade hunnit gå ut). Jag bokade teoriprov 12/6 och uppkörning 23/6, båda i Linköping. Jag övningskörde nästan varje dag i 3h intensivt och 3 x 80 min lektioner på trafikskola i Stockholm och 16 x 40 min lektioner i Linköping. Jag övningskörde på 3 olika trafikskolor vilket enligt mig var superbra då jag fick input av flera lärare (tror jag hade 5 lärare totalt till slut). Jag körde upp i trafikverkets Volvo V60 diesel i Linköping idag och hade aldrig kört den innan och de verkade ha överseende med det.
Jag kan säga att jag är en extremt nervös människa med låg självkänsla, oavsett hur bra jag körde tyckte jag inte att jag gjorde det förrän sista 3 lektionerna och min körning var spridd från 16/5 - 23/6 så på ca 1 månads körning klarade jag båda proverna. Jag använde mig teoretisk enbart av ”Ta Körkort” appen för läsning och jag gjorde alla tester så jag klarade det med över 80% på appen och på ”Trafikskola Online” måste man klara alla tester med 90% 5 gånger var och 20 gånger på sluttesterna, vilket jag gjorde utom att jag på teoridagen klarade en sluttest på den sidan. Trafikskola online hade MYCKET svårare frågor än det som kom på teorin så om ni klarar de klarar ni garanterat teorin. Jag var extremt nervös för teorin men borde inte vart det då jag klarade den 59/65 och hade 8 min kvar t o m.
För uppkörningen hade jag en dam som jag trodde var sträng först men hon skämtade lite under uppkörningen och jag hade radion på under tiden vilket jag tyckte hjälpte jättemycket för även när det var tyst (vilket det ofta var) så hörde jag i alla fall den. Jag kan säga att jag inte körde felfritt. Jag tog fel sväng nästan en gång men rättade det, gick fel 2 gånger på en rondell, gjorde en misslyckad omkörning så gick helt i onödan till vänstra fältet och saktade ner trots att det inte var högerregel. Viktigaste var att jag rättade allt LUNGT och jag var lugn och oavsett vilket fel jag gjorde körde jag som att det inte hade hänt. Momenten jag fick var följande:
- Säkerhetskontroll (kollade däck, sa att det verkade vara ok mönsterdjup, och kände på däcken, men att man kanske ska byta de för de var lite slitna, men ok på torrt väglag denna soliga dag, att det inte var skador på den och att lufttrycket verkade bra och att om den främre hjulen på bilen verkade lägre är för att motorn väger väldigt mycket vilket är normalt)
- Backning (åkte in på en landsväg och vände i en korsning, kolla runt mycket speciellt till vänster för att se om någon kommer och vrid ordentligt på huvudet)
- Vändning (körde tillbaka samma väg på korsningen)
- Oskyddade trafikanter (kollade runt mycket hela tiden och låångt åt båda sidor så märkte fort att om någon gick på övergången, saktade ner för säkerhetsskull tills jag var säker om de skulle gå eller ej oavsett om det var rött för gående eller ej)
- Körning i körfält
- Körfältsbyte (kollade så långt jag kunde och jätteviktigt att byta så fort du vet vilken sida du ska ha SÄKERT, dvs kolla mittenspegel, kolla vänsterspegel, blinka och vrid ordentligt för att kolla döda vinkeln varje gång du bestämt att att du ska byta fil och byter säkert, det är OK att ta del körfält bara var lugn hela tiden och gör säkra körfältsbyten, kolla mycket alltid)
- Gatukorsning
- Signalreglerad korsning (på plankorsning saktade jag ner så jag såg om tåg skulle komma, den hastighet som behövs för att jag ska kunna stanna OM det skulle komma ett tåg oavsett vad trafiksignalerna säger)
- Cirkulationsplats
- Passerande av stillastående fordon
- Körning på landsväg (kollade back MYCKET och höll hastigheten, hon tyckte det var positiv att jag aldrig var för långsam)
- Infart på landsväg (saktade ner ordentligt och på landsväg kollade jag bak jättemycket för att försäkra mig om att avståndet var bra och blinkade tidigt så att de bakom skulle se att jag skulle in, i princip så fort hon sa att jag skulle svänga, svängde både höger och vänster på landsväg)
- Körning på smal/krokig väg (på kurvorna saktade jag ner och även om det var 70 km/h saktade jag ner till 40 km/h nära bostäder på vägen)
- Sväng från landsväg (kolla bakspegeln mycket och motorbromsa och sakta ner succesivt när du närmar dig svängen, du ska ligga ca 30 km/h och på 2ans växel om det är en skarp sväng och 2-3ans växel om det är en spansk sväng)
- Motorväg/motortrafikled (motorbromsade när jag närmade mig utfarten tills det blev ca. 90km/h och bromsade rätt kraftigt då det var kurva och 50 km/h strax efter, kraftiga bromsningen EFTER att jag gått in på avfarten helt)
- Körning mot mål (samma som förfältsbyte)
Jag hoppas detta hjälpte och jag tog mer körlektioner än vad t o m lärarna rekommenderade men strunta i det och ta många körlektioner till ni känner er trygga inför uppkörningen och påminner igen att ni borde ha uppvärmningslektion innan uppkörningen, hur bra som helst att bygga upp självförtroendet innan själva körningen, jag såg inspektören som vilken trafikskolelärare som helst. Jag sov ca. 7-8 timmar idag och drack mycket innan varje körning (hade 2 Treo i vattnet och drack en kopp kaffe på morgonen) samt åt något litet innan varje körning. Kör försiktigt och klarar jag det klarar ni det! Lycka till och hoppas detta hjälpt!