Start > Körkortsforum > Hur är trafikverkets bilar?

Hur är trafikverkets bilar?

SNART 2020-06-21 19:12 ! Citera #
Uppkörning närmar sig och jag undrar hur trafikverkets bilar är, i min stad kör de Passat, Golf och Volvo v60. Alla är diesel och det är det jag är lite orolig över, har kört mest bensin men har hört att deras bilar sticker iväg riktigt fort på 2an och 3an (utan gas) vilket kanske innebär att man bör ligga mer på 2an? Jag är van att ofta ligga på 3/4an i stadskörning, korsningar och rondeller. Ni som har erfarenhet av liknande bilar som trafikverket använder, skulle vara kul att höra om hur ni upplever bilarna? Går det att ligga på 3an i en rondell? Man vill ju helst inte ligga på för låg växel och riskera att kugga på miljödelen.
inspektörn 2020-06-22 07:33 ! Citera #
Jag vill inte verka dryg, men du skall nog tänka igenom om du verkligen skall köra upp inom den närmaste framtiden!
Du har inte förstått/fått lära dig hur bilar fungerar när det gäller växelval och diesel resp. bensin! Miljökörning har du fått om bakfoten fullständigt!
Kort sagt avboka och lär dig grejorna innan du ens tänker på uppkörning!

En kort lektion: Växelval är mycket enkelt, men du krånglar till det! Välj den växel som är bäst för situationen!!!! Lyssna på motorvarvet, planera körningen utifrån hur det ser ut just då med bilar, fotgängare, vilken regel som gäller etc.
Om vi blandar in miljötänket samtidigt, så kör på högsta MÖJLIGA växel!!!! Det kan vara 5:an, det kan vara 1:an allt beror på det jag nämnde först!

Diesel/bensin? Tja, dieseln trycker på om du har hög växel och låga varvtal! En del säger att man inte behöver ge gas när man skall starta med en diesel, den klarar det ändå. GLÖM det! Visst den klarar det, men du kommer bli ett hinder i trafiken för att du får en hackig acceleration!

Ändrar du inte ditt sätt att köra kommer du bli väldigt besviken efter uppkörningen!
Kom ihåg: Bara för att du har bokat tid för uppkörning innebär det inte att du har fått körkort! Du måste prestera och du måste göra rätt! Inte vad du tycker är rätt!
acknan 2020-06-25 13:15 ! Citera #
Deras bilar är förmodligen mer lättkörda än din egen bil som ni har hemma. Jag körde upp 2 gånger och klarade det på andra. Fick köra passat första sedan v60. Grejen med deras dieselbilar är egentligen att du kan ha lägre växel jämfört med bensin. Annars är det ingen skillnad som du kommer märka. Alla bilar är olika och det tar en stund att vänja sig. Kuggade första för att jag inte kunde bilen. Fick motorstopp på 2:an 4 gånger... nästa gång gick det galant då jag insåg hur man skulle köra deras bilar. Riktigt härliga bilar att köra när man vänjer sig.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest