Start > Körkortsforum > Obromsat släp på motorväg?

Obromsat släp på motorväg?

Gäst 2020-06-20 17:46 ! Citera #
Allt jag hittar säger att endast fordon som är konstruerade för en hastighet på minst 40 kmh får köra på motorväg (dock inte moped klass I)

Sen ser jag att har man obromsat släp som överstiger halva bilens tjänstevikt är hastighetsbegränsningen 40 kmh.

Får man köra med obromsat släp med tjänstevikt/totalvikt som överstiger halva bilens tjänstevikt på motorväg?
Gäst 2020-06-22 23:30 ! Citera #
Ligger du i 40km/h på motorväg kommer du garanterat att få besök av polisen om du överlever färden.
Gäst 2020-06-23 14:29 ! Citera #
Släpvagnen är väl konstruerad för max 40 km/h och inte minst 40 km/h.
Björn He 2021-06-13 00:49 ! Citera #
Gäst 2020-06-23
Släpvagnen är väl konstruerad för max 40 km/h och inte minst 40 km/h.
Menas ”högre hastighet än 40 km/tim” med ”minst 40 km/tim”? Så måste det väl vara? I så fall bör det vara förbjudet att köra på motorväg och motortrafikled med en släpvagn som är obromsad och med en totalvikt (eller tjänstevikt när den ej är lastad) högre än halva fordonets tjänstevikt. För övrigt anser jag personligen att det bör vara obligatoriskt med färdbromsar på samtliga släpvagnar, för såvitt jag vet så är det inget krav på färdbromsar på lätta släpvagnar, d.v.s. släpvagnar med en totalvikt högst trekvarts ton. Men det är ju å andra sidan tillåtet att köra lika fort med obromsad släpvagn som med bromsad släpvagn, alltså högst 80 km/tim, om den obromsade släpvagnen har en totalvikt (eller tjänstevikt när den ej är lastad) som är högst hälften av fordonets tjänstevikt.
Björn He 2021-06-16 20:18 ! Citera #
Jag undrar för övrigt om det är vanligt förekommande med släpvagnar eller påhängsvagnar som är förbundna med sitt dragfordon genom gemensam last? Såvitt jag vet så är ju en sådan typ av fordonståg också begränsat till relativt låg hastighet, enligt hastighetstablån högst 50 km/tim. Exakt vad menas med ”släpvagn som är förbunden med dragfordonet genom gemensam last”?
Björn He 2021-06-16 20:21 ! Citera #
Gäst 2020-06-22
Ligger du i 40km/h på motorväg kommer du garanterat att få besök av polisen om du överlever färden.
Generellt sett är det väl heller inte tillåtet överhuvudtaget att köra i sådan låg hastighet på motorväg och motortrafikled, utom vid tät köbildning.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor