Gemensam last är last som vilar på släpet och dragfordonet samtidigt såsom exempelvis en segelbåtsmast skulle kunna göra med vilande på en hållare på båttrailer och den andra på lastbågar på personbilstak. (Vanligt på västkusten).
Jag undrar om timmerlastbilar också räknas som ”motordrivet fordon med tillkopplad släpvagn förbundna med varandra genom gemensam last”, det beror väl på om timmarlasten vilar både på dragfordonet och släpfordonet. I sådana fall får väl en timmerlastbil inte köras fortare än 50 km/tim, till skillnad från en lastbil med släp i övrigt som normalt får köras i högst 80 km/tim.
För övrigt är det INTE tillåtet att köra med obromsad släpvagn på motorväg eller motortrafikled, om man nu är hastighetsbegränsad till 40 km/tim. Skulle man köra 70+ på en motorväg med tillkopplat obromsat 40-släp så skulle man dels göra sig skyldig till grov fortkörning (=körning i minst 30 km/tim för fort eller, vid en hastighetsbegränsning av högst 30 km/tim, i minst 20 km/tim för fort) men dels också till brott mot Trafikförordningen (gått eller kört på motorväg eller motortrafikled med ett fordon som inte tillåts köras där). Har man en obromsad släpvagn tillkopplad så måste man INNAN körningen kontrollera släpvagnens totalvikt, eller tjänstevikt när den är olastad; har den en totalvikt, eller i olastat tillstånd en tjänstevikt, av högst hälften av dragfordonets tjänstevikt så får dragfordonet köras i högst 80 km/tim (=tillåtet att köra på motorväg och motortrafikled) men är den HÖGRE än halva dragbilens tjänstevikt så är bilen inte laglig att köra fortare än 40 km/tim (=förbjudet att köra på motorväg och motortrafikled).