Start > Körkortsforum > Kopplingen och uppförsbackar

Kopplingen och uppförsbackar

Gäst1 2020-05-30 00:49 ! Citera #
Hej!

Jag har det lite svårt det här med uppförsbackar i villaområden, alltså om man ska använda kopplingen eller inte, vilken växel man ska ha i, hur man reglerar farten i en uppförsbacke när det är långa köer och speciellt hur man gör i en uppförsbacke som är anslutande till en korsning (skymd sikt).

Jag har kört mest med min privat handledare och han säger till mig att jag ska använda bara kopplingen för att komma upp i backen, avvaktar barn eller gående och sen fortsätta min färd. Undrar om det här är verkligen rätt och är mest rädd för och bli kuggad på grund av detta?

Jag vet att det är massa frågor och svara på men hoppas att ni försöker ta upp alla ”punkter” nämnda ovan.

Tack på förhand!
Gäst 2020-06-01 15:08 ! Citera #
Låter som det handlar om dragläget.

Ja, uppfång o balansera med kopplingen på 1an i uppförsbacke, även vid krypkörning.

Man kan även använda handbromsen till detta.

Skulle föreslå faktiskt att du tar kontakt med en körskola där du får en genomgång i hantera kopplingen.

Känslan kommer hur hantera olika situationer.

Lycka till.

Senaste foruminläggen

Rubrik
4
I går 14:32
3
I går 14:28
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov