Start > Körkortsforum > Klarade första uppkörningen i …

Klarade första uppkörningen i Malmö

Gäst 2020-05-29 17:10 ! Citera #
Har verkligen lusläst här efter tips innan jag gjorde min uppkörning, så tänkte ge mina tips för att ge tillbaka :)
Jag körde väääldigt mycket hemma och tog bara en körlektion på en trafikskola veckan innan jag körde upp. Dom tyckte att jag behövde 10 lektioner innan jag kunde köra upp... Jaja. Gjorde mig bara mer nervös över att köra upp så hade varit bättre att skippa helt för min del

Mannen som jag körde upp med var trevlig.
Säkerhetskollen var styrservo och bromsservo.
Rutten jag körde var från trafikverket ner till riseberga där jag backade runt hörn. Sedan vidare ut på Sallerupsvägen mot Toftanäs. Där började det hela med att köra mot mål. Fick köra på E6 mot Göteborg, följa till Staffanstorp och svänga av vid Särslöv där jag tog första vänster mot Malmö igen. På motorvägen, följa anvisning Bulltofta svänga av vid Valdemarsro och följa Flygfältsvägen tillbaka. Klart.

Jag körde verkligen inte perfekt, fick en varning eller vad de heter att jag körde för fort förbi ett hus på landsväg med stora häckar. Hade aldrig kört 6 växlad bil förr så tappade bort mig i växellådan någon gång pga nervös. Körde några km/h för fort ett par gånger, missade hastighetsskyltar. Bilen var en Volvo v40 som var svår att motorbromsa med, den bara rullade taggad som fan på att åka vidare. Så för Ecodriving fokuserade jag mycket på att hoppa från 4 till 6an istället t.ex. Annars var det en bra enkel bil att köra.

För andra som kör upp privat och kör minimalt på skola så tycker jag videor på youtube som trafikskolor gör hjälper mycket. Det är svårt annars att lära sig saker som placering, spegelrutiner etc. Finns många bra, bara att söka.

Nervöskissa innan, viktigt. Klä dig lite prydligt. Andas.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
16
I dag 20:11
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest