Start > Körkortsforum > Handledarutbildning flera gång…

Handledarutbildning flera gånger?

angelicato 2010-04-20 22:17 ! Citera #
Jag undrar varför exvis föräldrar måste gå handledarutbildningen en gång för varje barn som denne ska övningsköra med? Det låter konstigt.

Googlade i skrivande stund och fann detta http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=410&dok_id=GX02T367 Jag hoppas att det går igenom, vad tycker ni?
tyra 2010-05-31 14:35 ! Citera #
Dom måste itne nödvändigtvis gå en gång för varje barn.... bara om det är säg 3 år emellan o båda vill lära sig köra som 16åring.... annars kan man som i mitt fall börja med körkort som 25åring o då kan min pappa gå med mig och min syster samtidigt.... tror dom får ha sammanlagt 4 elever.....
länken tittade jag dumt nog inte på men ska väl göra det nu ;)
Gäst 2010-06-02 01:44 ! Citera #
Jag har gått handledarutbildningen två gånger med två olika handledare, totalt 4 handledare alltså. Och ja det känns rätt onödigt, fast jag gick inte helt lottlös. Det var stor skillnad på utbildningarna så jag fick en hel del matnyttig teori som jag ändå hade behövt få av körskolelärarna, och eftersom det oftast är körskolelärare som håller i utbildningen så kan man passa på att ställa vettiga frågor om trafikregler och situationer.
lyckorus1 2010-07-25 19:22 ! Citera #
Kan man inte gå handledarkursen om man är under sexton? Ett intyg gäller väl fyra år? Jag fick lämp och det innan de ändrade till handledarkurs, men då var jag bara 15 så fick ju ändå inte köra, men det positiva var att när jag var tvungen att uppdatera det (efter det gått ut) så behöver man bara uppdatera det på samma sätt man fick det. Alltså slapp vi gå kursen, vi sökte på samma sätt som vi gjorde första gången.
Gustav 2010-08-16 19:26 ! Citera #
Om jag tolkar utslaget rätt så förkastade de motionen enligt http://www.riksdagen.se/webbnav/?nid=3120&doktyp=motion&bet=2009/10:T367... någon som kan intyga att det stämmer?
Gäst 2010-08-16 19:34 ! Citera #
www.korkortsportalen.se/jag-ska-vara-handledare/
Gäst 2011-02-01 14:35 ! Citera #
Har jag förstått allt rätt så infördes de nya reglerna i fjol?

Stämmer det då att om mina föräldrar gick med mig på handledarkursen förrförra året så behöver de inte gå igen nu när min lillebror får börja övningsköra om ett par månader?

Jag tycker det är rätt så iallafall. Det är också rätt att man får gå om den om det skiljer 4-5 år mellan barnen. Man ska vara uppdaterad i trafiken!
agginator 2011-02-09 09:23 ! Citera #
Min sambo övningskörde med sin far ifjol och nu är det min tur att köra med honom. Jag gick handledarkursen, han behövde inte. Dock var han tvungen att ansöka om handledarskap för mig. Det tog en vecka och nu kan vi börja köra! ;)

Senaste foruminläggen

Rubrik
12
I går 22:40
6
I går 22:34
11
I går 17:36
8
I går 04:58
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest