Start > Körkortsforum > Nervös inför uppkörningen, ska…

Nervös inför uppkörningen, ska jag berätta?

Gäst 2020-05-25 11:32 ! Citera #
Hej!

Då är det dags för mig att köra upp denna vecka. Nervös som attans, varit det i flera dagar. Blir alltid nervös inför prov o dyl. och det brukar alltid sluta med att jag börjar gråta.
Vet att många (om inte de flesta) är nervösa inför detta moment, men bör jag berätta för inspektören att jag är fruktansvärt nervös och det kan hända att jag får en smått gråtattack om jag känner att stressen/nervositeten/ångesten blir alldeles för mycket?
Gäst 2020-05-25 18:32 ! Citera #
Om du bryter ihop på din uppkörning för att du är nervös så blir du antagligen ingen säker förare. För att försäkra sig om att man ska klara det behöver inspektören känna sig trygg i bilen. Det gör man inte om föraren skakar och gråter av nerver och man bedömer då med största sannolikhet att du inte ska ha ett körkort den dagen. Förlåt om det låter hårt, men om man är så nervös så ska man nog göra något åt det.
Gäst 2020-05-25 18:49 ! Citera #
Hur ska det få ute i trafiken för dig när tempot är lite högre?

Jag menar då kan det vara lite mer stresspåslag (alerten)....hur kommer du hantera detta då?

Tänk på att det är inte en världsmästerskap o du ska ta guldmedalj...nej utan ett körkort.

De släpper dig när du vistas säkert nog i trafiken m ett fordon, du är inte fullärd efter det, erfsrenheten kommer med milen ;).
Gäst 2020-05-25 23:35 ! Citera #
Hej,

Känner igen mig så mycket i din beskrivning. Jag var nervös i flera dagar och nästintill illamående när det var dax, men... Det släppte i princip på en gång när jag satte mig i bilen. Varför? Jo för jag märkte på en gång att inspektören verkligen ville ge mig de bästa förutsättningarna för att lyckas. Hon gick igenom var jag kunde hitta de olika reglagen på bilen (hade aldrig suttit i en så modern bil) och visade mig vilka moment som provet kunde komma att innehålla.

Så jag hoppas att detta bemötande är rutin, för i så fall kommer du känna dig trygg och inte alls så övervakad, vilket hjälper mycket mot nervositeten.

Önskar dig lycka till :) och klarar du det inte på detta försöket så är inte det hela världen, då har du i alla fall varit med om en uppkörning och har den erfarenheten till nästa gång :)
Gäst 2020-05-25 23:41 ! Citera #
Glömde skriva att det är klart du kan berätta att du är nervös. Även om jag tror att dom tar det för givet, dom flesta är ju nog det inför uppkörningen. Förutom vissa som sitter här på forumet och spelar tuffa dårå ;)
Anne 2020-05-26 16:31 ! Citera #
Jag vill bara skriva en kommentar till de som ifrågasätter om trådstartaren är redo för körprov.

Jag ska snart köra upp och jag vet att jag är en bra förare - och ’bra’ räcker ju för att få körkort - men jag vet också att mina nerver kan sabba uppkörningen för mig. Inte för att jag tvivlar på min förmåga i trafiken utan för att någon sitter där i passagerarsätet och kontrollerar allt jag gör. Någon ”övervakar” mig och granskar varenda litet val jag gör.

Jag vet inte om det har med min perfektionism att göra (tack o lov har jag lyckats jobba bort mycket av den skiten även om det har tagit många år!) men så fort jag känner att jag har en kritiserande blick riktad mot mig så presterar jag sämre, oavsett om det handlar om bilkörning, biljard, sång eller att rabbla tyska prepositioner.

Så om perfektionism är trådstartarens problem; ta tag i det och acceptera ”good enough”.
:)
Förarprövaren 2020-05-26 17:39 ! Citera #
Hej!
Jag arbetade mellan 2008 och 2015 som trafikinspektör på Trafikverket Förarprov i Uppsala. Där träffade jag många nervösa körkortsaspiranter. Jag brukade tänka och säga att jag var mindre rädd att åka med någon nervös än med den som inte var nervös. Den nervöse tog sin körning på allvar och den betydde något och det gav mig lugn.

Du kan absolut berätta för inspektören om du är väldigt nervös, men gör det då främst för din egen skull. Inspektören vet att du troligen sitter där med nerverna utanpå kroppen.

På min blogg, Uppkörningsbloggen, finns många inlägg skrivna utifrån min erfarenhet som förarprövare. Ett av dem har jag länkat nedan. Det handlar just om nervositet på körprov.
https://uppkorningblog.com/2016/03/20/hur-kan-jag-bli-mindre-nervos-infor-korprovet/

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest