Hej! Min trafiklärare blir arg på mig när jag ska svänga på mindre gator med skarpa svängar pga att jag gärna vill koppla ner i 1an. Om jag kör i 2 an så går det alldeles för fort i en skarp sväng med skymd sikt. När jag försöker motivera att det är för att jag inte hinner se annars så svarar hon med att det va bra sikt vilket jag inte håller med om.
Ska jag fortsätta på mitt sätt eller ska jag köra som hon menar?
Hej!
Jag hade det problemet i början också, fast då frikopplade jag enbart utan att lägga i ettan i svängen.
Jag tror att det grundar sig i att du är rädd för motorstopp. Kör du en diesel eller bensinbil? Många dieselbilar har större ”hopp” mellan växlarna, men även min dieselbil hemma brukar klara skarpa svängar på tvåan. Bensinbilar bör klara skarpa svängar på tvåan rätt bra.
Tips, prova bromsa ned nästa gång men ligg kvar på tvåan. Koppla inte, utan fortsätt bara köra på tvåan och med den hastighet du känner för. Om motorn börjar låta mycket och du känner att den verkligen inte klarar att köra på tvåan, då kan du koppla, men gå inte ned till ettan isåfall. När svängen är avklarad / när du är påväg ut ur svängen, prova då tryck till på gaspedalen rejält så ska du se att du kan släppa tillbaka kopplingen och lägga i tvåan.
Oftast klarar motorn mer än man tror, det är nog bra att se vad exakt vad för gränser bilen har!
I rondeller går jag dock alltid ned på tvåan, oavsett vad, trean är för snabb.
Som sagt ovan klarar bilen mer än du tror. I princip kan man köra på 2an så länge bilen rullar, ettan är bara för start från stillastående.
Som sagt ovan klarar bilen mer än du tror. I princip kan man köra på 2an så länge bilen rullar, ettan är bara för start från stillastående.
Och krypkörning.