Start > Körkortsforum > Släp - B/BE

Släp - B/BE

angelicato 2010-04-20 22:11 ! Citera #
Jag har problem med en sak. Jag har lärt mig kriterierna för när man får köra släp med B körkort och när man måste ha BE körkort. Dock förstår jag ingenting när jag väl tittar på papprena och ska lista ut vad som gäller. Det klickar alltså teoretiskt sett men inte i praktik. Jag vet inte vart/vad jag ska titta på och efter på registreringsbevisen.

Är det någon som har någon bra förklaring eller länk till någon bild/sida som förklarar bra? :)
allleeex 2010-07-07 14:35 ! Citera #
Släpet och bilens vikt tillsammans får aldrig överstiga 3,5 ton ifall man endast har B körkort.
Gäst 2010-08-25 12:21 ! Citera #
Bra fråga av angelicato! Det här är ett bökigt område som tydligen blev ännu värre när obromsade/EU-släp infördes för ca tio år sedan. Å andra sidan har informationen blivit bättre på bilars Registreringsbevis del1, den blå delen.

Allleeex svar (max 3500 kg) är rätt, men det finns fler parametrar. Mitt tips är: Be din handledare ta fram ert fordons Regbevis och läs igenom vad som gäller för högsta vikter för såväl obromsat som bromsat, samt högsta sammanlagda bruttovikt för bil och släp. Det finns en logik kopplat till bilens totalvikt. Åk därefter till närmsta Statoil, eller annan släputhyrare, och kolla vilka släp som är ok för just er bil. De flesta hyrsläp har skylt med uppgifter om max last och totalvikt.

Har ni möjlighet att kolla bilar i andra storlekar så kommer ni upptäcka att mest släp (högsta totalvikt på bil och släp) får med B-kk dras av typiska mellanklassbilar, optimalt med totalvikt på 1750 kg. Grannen, med B-kk, och stor Jeep Cherokee måste hyra de allra minsta släpen för att undvika olovlig körning…
EmmaNT 2010-09-17 18:00 ! Citera #
B-behörig:
- med en lätt släppvagn (som har totalvikt högst 750kg) kan du alltid köra med B-körkort
- Men även om släppvagen är mer än 750 kg, kan du oxå använda B-körkort om
1- bils tjänstevikt tyngre än släppvagns totalvikt
2- och bilens o släppets sammanladga totalvikt INTE överstiger 3,5 tons

BE-körkort kräver:
- När släppvagens totalvikt är högre än bilens tjänstervikt
- och bilens o släppets sammanladga totalvikt ÖVERSTIGER 3,5 tons

Hoppas att det hjälper dig
Lycka till !!! ;)

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
4
I går 19:43
1
I går 18:18
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor